צפו: החוק שימנע מבג"ץ לבטל חקיקה

תנועת דרך חיים מפיצה היום (חמישי) סרטון אנימציה שמסביר את חשיבותו של "חוק המשילות", החוק שימנע מבג"ץ לבטל חקיקה של הכנסת וצפוי לעלות ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת השרים לחקיקה.

מי שמקדם את החוק הוא ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), בסיוע עו"ד אורי צפורי - יו"ר התא המשפטי בתנועת דרך חיים. 16 ח"כים מהקואליציה הביעו את תמיכתם בהצעת החוק.

לרגל עליית החוק לדיון בוועדת השרים, תנועת דרך חיים תערוך ביום ראשון ''יום עיון'' במרכז חיבה בירושלים. את יום העיון יפתח ח"כ יוגב וישתתפו בו גם ח''כ שולי מועלם, ח"כ נורית קורן ואישי ציבור נוספים.

במושב מיוחד שייערך תחת הכותרת "שלטון בג"ץ ואנחנו" צפויים להשתתף נציגים של קבוצות שונות אשר נפגעות מהחלטות בג"ץ: מאי גולן מדרום תל אביב, דבורה גונן - אמו של דני גונן הי"ד שנרצח בפיגוע ירי, ועו"ד אביחי בוארון, איש עמונה וראש מטה המאבק של היישוב. עו"ד צפורי מ''דרך חיים'' יסביר על הצעת חוק המשילות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי היא "נועדה להבהיר באופן חד־משמעי, בחוק יסוד: השפיטה, כי אין זה בסמכותו של ביהמ"ש להכריז על בטלותו של חוק. בהיעדר חוקה שלמה, נתונה סמכות החקיקה לכנסת כנציגת הציבור, ואילו תפקידו של ביהמ"ש מתמצה בפרשנות וביישום החוקים על סכסוכים קונקרטיים שהובאו בפניו".

בחוק מתוארת ההפיכה החוקתית שביצע בית המשפט בהסתמך על חוק יסוד 'כבוד האדם וחירותו' שנחקק בשנת 1992. "ביהמ"ש העליון הפך את הקערה על פיה וקבע כי לביהמ"ש סמכות להכריז על בטלותו של חוק שאינו עומד בתנאי פסקת ההגבלה, זאת למרות שסמכות שכזו לא הוקנתה לו באופן מפורש בחוק. עד היום פסל ביהמ"ש העליון 14 חוקים ומנע בכך מהכנסת להגשים את רצון העם, כפי שהוא בא לידי ביטוי בבחירות דמוקרטיות".

בנוסף נכתב כי "המהפכה החוקתית שיבשה את האיזון העדין שבין הרשות המחוקקת והרשות השופטת".