אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

תלמיד ישיבה מיצהר תובע פיצויים בסך 30,000 ש"ח ממשטרת ישראל, בעקבות כניסת שוטרים מימ"ר ש"י למקווה היישוב אשר ביקשו ממנו תעודת זהות, בחדר הרחצה כשהוא ללא בגדים.

האירוע התרחש לפני מספר שבועות, כאשר במהלך פעילות ביישוב חדרו שוטרים למקווה הגברים בטענה כי הם מחפשים חשוד. "טבלתי במקווה לפני תפילת וותיקין, ופתאום במקלחת, נפתח לי הווילון ושוטר מאיר עלי עם פנס ומבקש תעודת זהות, אמרתי לו אתה משוגע? אני מתקלח מה תעודת זהות?", סיפר תלמיד הישיבה.

"הוא הלך, ציפיתי שיחכה מחוץ למקווה, אני מסיים לטבול, מגיע לחדר ההלבשה כשרק מגבת מכסה אותי, הוא חיכה לי שם ולקח ממני פרטים, רק לאחר מכן הוא אפשר לי להתלבש. זה היה מעמד מביש ומשפיל, זו התנהגות לא אנושיות ופוגענית", סיכם התלמיד את המפגש עם השוטרים.

בכתב התביעה שהגיש עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית בארגון חוננו לבימ"ש השלום בירושלים נטען כי "נחצו קווים אדומים רבים של חדירה לצנעת הפרט, פגיעה בכבוד האדם פשוטו כמשמעו וכל זה ללא עילה וצורך".

עוד נטען בתביעה כי כשמדובר בחדירה למקום כמו מקווה שבו אנשים מצויים במצב אינטימי, הדבר חמור שבעתיים וכי היה על השוטרים להפעיל שיקול דעת לפני שהם מתפרצים למקום באופן שבבירור יפגע באנשים הנמצאים בו.

עו"ד בלייכר מתאר בכתב התביעה את חציית הגבולות החוזרת ונשנית לאורך כל האירוע, "לאחר שהשוטרים הבחינו בתובע שהינו ערום כביום היוולדו האירו עליו השוטרים בפנס ובקשו ת.ז. בכך הביאו להעמקת השפלתו ולפגיעה במיניותו." עוד מתואר כי "גם לאחר יציאת התובע מהמקלחת החלו השוטרים לתחקר ולברר את זהותו בלא שנתנו שהות לתובע להתארגן ולהתלבש כראוי לבני אדם".

כל האירוע התרחש במקווה בשעה שהיו בו גברים נוספים, בסופו של דבר הבינו השוטרים כי התלמיד שלפניהם אינו האדם שהם מחפשים ועזבו אותו לנפשו.

על פי טענת התובע ובאי כוחו התנהגות זו של שוטרי הימ"ר מעידה על "השתרשות של נורמות פסולות מצד כוחות הביטחון ביחס לתושבי יצהר והאזור, שבאו לידי ביטוי באירוע זה, בהתנהגות פוגענית ומשפילה שאינה נוהגת גם באויביי ישראל".

"חשוב שהכללים של זכויות האדם, זכויות הפרט, ודאי זכויות צנעת הפרט ישמרו ביחס לכלל האזרחים וגם זכויותיהם של תושבי יצהר", אומר עו"ד בלייכר, "אין סיבה כי זכויותיהם יהיו למרמס, חשוב שגם השוטרים יבינו ויכירו זאת, שגם אם יש להם רצון לבצע את משימתם, הם יבצעו זאת במסגרת החוק, בצורה שמכבדת את האנשים ובדרך שאינה פוגעת באזרחים בצורה קשה. כשיש חריגה קיצונית ביותר בהתנהלות, אין לנו ברירה אלא לתבוע ולפצות את האנשים שנפגעו. אנו מקווים שהדבר ישמש אף להרתעה עתידית".