ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוסצילום: רויטרס

ישראל משנה עמדה. משרד החוץ מתייצב לימינה של ממשלת הונגריה במאבקה נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורס.

תחילה דרש שגריר ישראל בהונגריה, יוסי עמרני, הבהרות מממשלת הונגריה בעקבות שלטי החוצות בהם נראה המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס מחייך תחת הכיתוב "אל תתנו לו לחייך אחרון".

אולם, לאחר מספר ימים פרסם משרד החוץ בירושלים הודעה, בהנחייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה הוא תוקף בחריפות את סורוס על פעילותו להכנסת מהגרים לתחומי אירופה והתבטאויותיו נגד ישראל.

בהודעה מעביר משרד החוץ הישראלי ביקורת על סורוס וטוען כי הוא תומך בארגונים המשמיצים את ישראל, ומפקפק בזכותה של ישראל להגנה עצמית. ראש הממשלה נתניהו, שמכהן גם כשר החוץ בפועל, אמור לבקר בהונגריה בשבוע הבא ולהיפגש עם ראש הממשלה המקומי ויקטור אורבן.

בינתיים התייחס גם סורוסו עצמו לקמפיין נגדו, בעקבות המתיחות בינו לראש הממשלה אורבן שטען כי סורוס פועל להחדרת מהגרים רבים להונגריה. "בשבוע שעבר הממשלה בראשות מפלגת פידש השיקה קמפיין פרסום בשלטי חוצות ובטלויזיה המזכיר את השעות האפלות ביותר של אירופה. שנאת הזרים והדמוניזציה של ממשלת הונגריה הם אנטי-אירופאיים" אמר מייקל ואשון, דוברו של איל ההון היהודי בתגובה לקמפיין.

גם ארגון הגג של הקהילות היהודיות בהונגריה קרא לממשלה המקומית להסיר את שלטי החוצות ולעצור את הקמפיין נגד סורוס. "הקמפיין הזה, גם אם הוא לא אנטישמי בגלוי, מחזיק בבירור בפוטנציאל להצית רגשות לא מבוקרים, לרבות אנטישמיות" נאמר בהודעה שפירסם אנדראס הייזלר, ראש איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה.

למרות הביקורות, ראש ממשלת הונגריה אורבן אמר כי הקמפיין יימשך "מאחר וההונגרים חייבים לדעת כי סורוס השתמש בעושרו, כוחו, השפעתו, וברשת של ארגונים לא ממשלתיים אותם הוא מממן, על מנת ליישב באירופה מיליוני מהגרים" כדבריו.