ח"כ יואב קישערוץ הכנסת

ח"כ יואב קיש (ליכוד) קשר בין תופעת תלונות השווא נגד גברים לשכיחות ההתאבדויות בקרב גברים גרושים, בדיון שנערך בוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בנושא "הטיפול בתלונות השווא: האם הגברים שווים בפני החוק?".

"אני שמעתי שעורכי דין אומרים לנשים שיש להם לקוחה שרוצה להתגרש ובלא מעט מקרים ממליצים לה להעליל על בן הזוג עלילה שהוא היכה אותה, או פגע בילדים", סיפר לוועדה. "אני מדבר על זה שעורך דין מנחה לפעול בניגוד לחוק. ואני מבין אותו, הוא רוצה בטובת הלקוחה שלו. מצד אחד, גם אם זה יתברר כתלונת שווא, לא יקרה כלום. מה זה משנה? היא לא מפסידה כלום מזה. ומצד שני, עכשיו הגבר יורחק, ייכנס למעצר, ויהיה לו קשה לנהל את ההליכים מולה.

"אגב, זה גם מה שארגוני הנשים שלא הגיעו לפה אומרים לנו בדיון הזה. הן לא אומרות שתלונות השווא הן דבר מוצדק. הן אומרות – אם תיקח את זה מהנשים, איך הן יגנו על עצמן?", הוסיף.

"אין לזה מחיר"

"בואו נסתכל איך אנחנו שומרים על שוויון גם ברמה המגדרית", קרא קיש. "גבר לא יכול סתם לפגוע באישה, וגבר לא יכול שלא לקחת את הילדים שלו בהסדרי הראיה, ואם הוא לא עושה את זה הוא צריך לשלם על זה מחיר. וגבר אם הוא מכה, הוא צריך להיכנס לכלא, זה ברור. לא על זה אנחנו מדברים.

"אנחנו מדברים על האבסורד של לפעול בניגוד לחוק", הסביר. "מומלץ ע"י העורך דין, כי אין לזה מחיר. וזה רק הורס לצד השני את החיים. אם זה היה רק עוסק בכסף, ניחא. כסף אנשים מסוגלים... אבל למה גברים גרושים מתאבדים? כי לא נותנים להם לראות את הילדים שלהם. כי שמים גברים נורמטיביים במעצר".

קיש סיפר כי קיבל "עשרות או מאות פניות של מילואמיניקים ולוחמים שאומרים לי – אני מסתובב עם נשק בצבא. אני בתהליכי גירושין. פתאום שמים אותי במעצר. פתאום אני בלתי אחראי. פתאום אסור לי לדבר עם הילדים שלי. ולוקח שנה עד שנה וחצי עד שזה עובר את הסבב בבתי המשפט ומתברר שזו תלונת שווא והתיק נסגר. אבל מי משלם את המחיר על השנה וחצי של הניתוק מהילד? הילד. או הילדה. הם משלמים את המחיר. למה? כי עורך הדין המליץ לבת הזוג שזו הדרך הכי טובה לקרוע את הגבר. וזו המילה".