ליברמן במעלה שומרון, השבוע
ליברמן במעלה שומרון, השבועצילום: מועצה אזורית שומרון

הקבינט המדיני-בטחוני לא הצביע הערב (רביעי) על התוכנית להרחבת העיר קלקיליה על חשבון שטחי C השייכים לישראל במהלך הדיון שקיים בנושא.

ראש הממשלה נתניהו, שהבין כי לא יהיה רוב לאישורה של התוכנית, החליט לאחר דיון ארוך שלא להעלות אותה להצבעה.

לאחר דיון עומק לגבי התוכנית הוחלט כי הקבינט ישוב וידון בעוד עשרה ימים במדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותוכניות מתאר לבנייה בשטחי C.

עד אז יקיים המטה לביטחון לאומי יחד עם משרד הביטחון תדרוכים מעמיקים ואישיים לשרים על פרטי "תוכנית קלקיליה" והתכנית לא תקודם. בנוסף, הקבינט הנחה את היועץ המשפטי לממשלה לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות ביו"ש בין הממשלה לבין הצבא.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שגיבש את הרוב בקבינט נגד תוכנית הבנייה, אמר בתגובה להקפאתה: "אני מברך על המהלך. זהו צעד ראשון בכיוון נכון. אני קורא לראש הממשלה להשלים את המהלך ולהוריד את התוכנית ההזויה הזו שמסכנת את השרון והשומרון לחלוטין מסדר היום - ולהקדיש קצת יותר זמן לקידום תוכניות בנייה לאזרחי מדינת ישראל בירושלים, יהודה שומרון ובכל רחבי הארץ".

ליברמן: אני לא מייצג את הימין המשיחי

מוקדם יותר היום ביקר שר הביטחון אביגדור ליברמן במעלה שומרון יחד עם סגנו הרב אלי בן דהן ועם ראש המועצה האזורית שומרון.

שר הביטחון הביע תמיכה בתוכנית במהלך הביקור וטען כי מדובר בבנייה פלסטינית פרטית של 6,000 יחידות דיור ולא 14 אלף. ראש המועצה יוסי דגן יצא נגד התוכנית והזהיר כי הבנייה בקלקיליה תסכן את ישראל.

"קלקיליה כלואה בתוך גדר ביטחון. זה שטח פלסטיני פרטי שאף יהודי לא מגיע אליו. ביקשתי לבדוק עם אוגדת איו"ש מתי בפעם האחרונה רגל של יהודי דרכה במקום, ולא הצליחו לאתר. אנחנו מדברים על 6,100 יחידות דיור במקסימום, כשאלף כבר בנויות. וכל התוכנית הזו אמורה להתממש בשלבים, עד שנת 2035. אנחנו מדברים על 300-400 יחידות דיור בשנה, זה כל הסיפור. ולכן אני מציע שאנחנו באמת נדבר על העובדות ונהיה קשובים למציאות ולא רק לסיסמאות", אמר ליברמן.

לדבריו הוויכוח הוא לא על קלקיליה. ''קלקיליה היא רק הטריגר. קלקיליה היא רק התירוץ. יש ויכוח אמיתי בתוך הימין. בין ימין אחראי וימין רציני לבין ימין משיחי ופופוליסטי. זה הוויכוח. קלקיליה זה רק התירוץ. וזה לאורך כל הגזרה. זה מתחיל מהשאלה האם אנחנו רוצים מדינה יהודית או דו-לאומית, ועד שירות בנות בצה"ל. יש פה ויכוח אידיאולוגי אמיתי, קלקיליה היא רק התירוץ''.

לטענתו הביקורת נגד תוכנית הבנייה בקלקיליה נשענת על ספקולציות שאין להן שום קשר לביטחון. ''כשניסחתי את תוכנית 'מקלות וגזרים', ישבתי עם כל הפיקוד הצבאי. התוכנית זכתה לגיבוי מוחלט, מתוך שיקולי ביטחון, של הרמטכ"ל, של ראש אמ"ן, של אלוף הפיקוד, של מפקד אוגדת איו"ש.

''אני חושב שכשמדברים על ביטחון, בואו נקשיב קודם לאלו שאחראים על הביטחון, ולא לאלו שהראש שלהם כל הזמן בבחירות או בפריימריז. תוכנית 'מקלות וגזרים' היא התוכנית האופטימלית, שקודם כל משפרת דרמטית את הביטחון ביהודה ושומרון, וגם דואגת להתיישבות. לא בסיסמאות אלא במעשים" הדגיש שר הביטחון.

ראש מועצת שומרון דגן השיב לליברמן, "אני מאוד מעריך את השר ואני לא חושב שאני משיחי או מהימין ההזוי. תוכנית קלקיליה היא מסוכנת".