נורית קורן
נורית קורןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעת החוק לפתיחת קברים של ילדים יוצאי תימן, מזרח ובלקן לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה שהגישה ח"כ נורית קורן.

קורן עומדת בימים אלו בראשה של הוועדה המיוחדת לבדיקת פרשת היעלמותם של ילדי תימן מזרח ובלקן.

במקביל פועלת קורן לקידום הצעת חוק שמבקשת לפתוח קברים של ילדים ופעוטות הקשורים בפרשה. "אנו פועלים ביתר-שאת על מנת לחשוף את האמת בפרשה האיומה, הן דרך חקיקה והן על ידי עבודת הוועדה המיוחדת. אעשה כל שביכולתי כדי לסייע למשפחות שאיבדו את יקיריהם", אומרת קורן.

מטרתו של החוק לאפשר את חקר האמת לגבי מותם ומקום קבורתם של קטינים יוצאי תימן, מזרח והבלקן אשר הודעה על מותם נמסרה בשנים 1948-1970 לבני משפחותיהם מבלי שהתאפשר להם לזהותם ולהביא אותם לקבורה.

ח"כ קורן דורשת לאפשר למשפחות לפתוח את הקברים, להוציא את שרידי הגופות ולקחת דגימת DNA במימון מלא של המדינה. "עד לפתיחת הפרוטוקולים, משפחות רבות הקשורות בפרשה, כלל לא ידעו על דבר קיומו של הקבר ובפרט על מיקומו. בפרוטוקולים חשפנו תעודות פטירה וציון חלקות קבר. אך כיצד יוכלו בני המשפחה לדעת האם יש אמת בדבר? האם בניהם ובנותיהם אכן קבורים במקום האמור? מדי יום, שולחני מוצף בפניות של משפחות הזועקות לדעת מה עלה בגורל יקיריהם ומכאן נולדה הצעת החוק לפתיחת הקברים".

בשבוע שעבר עלה החוק לפתיחת קברים לוועדת שרים לחקיקה, אך הוחלט לדחות את הדיון בהצעה, עקב דרישה של משרד הדתות לקבלת אישור מהרבנות הראשית. בהתאם לכך, ח"כ קורן פנתה לגורמים הרלוונטיים והשיגה את תמיכת הרבנים.

לדבריה, "בשבוע שעבר, הופתעתי לשמוע שהצעת החוק לפתיחת הקברים נדחתה, על אף הצגת פסק הלכה של הרב עובדיה יוסף ז"ל לפתיחת הקברים, של הרב יוסף קאפח ז"ל ותמיכתו המלאה של הרב יעקב רוז'ה שנכח לפני כשני עשורים בפתיחת קברים הקשורים בפרשה. כל דחייה של חוק זה היא פגיעה ישירה במשפחות. ההורים הולכים לעולמם מבלי לדעת על גורל יקיריהם ולכן יש לזרז את העברת החוק. אמשיך לפעול למען קידום מהיר של הצעת החוק ומניעת ענייני בירוקרטיה מיותרים ומעכבים שפוגעים במשפחות".