שכונת 'נתיב האבות'
שכונת 'נתיב האבות'צילום: דוברות מועצת גוש עציון

מחר (שני) יעלו תושבי שכונת נתיב האבות שבגוש עציון לירושלים ויקיימו הפגנה מול משרד ראש הממשלה, זאת לנוכח התחושה שאיש סביב שולחן הממשלה לא באמת לוקח ברצינות את חרב ההרס המתנופפת מעל בתי השכונה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אורית נוי, תושבת השכונה שביתה הוא אחד המועדים להריסה.

"אנחנו כבר למעלה מחצי שנה מתעסקים רק בזה ועושים כל מה שאנחנו יכולים", אומרת נוי כשהיא נשאלת מה מוביל את התושבים לצאת דווקא עכשיו להפגנת המחאה. ומה תחושתם אודות פעילות השרים למציאת פתרון שימנע את ההרס היא אומרת: "זה לא בראש סדר העדיפויות שלהם. אנחנו לא מרגישים שזה מה שהם מתעסקים בו כל היום. לנו מתכוונים להרוס את הבית – אני מקווה שבעזרת ה' זה לא יקרה, אבל כך על פי תכניות בג"ץ - בתוך שמונה חודשים. אין לנו שום פתרון. אנחנו לגמרי באוויר. אנחנו לא יודעים איפה נגור או מה יהיה עם הבית שלנו, אז אם לא עכשיו אז מתי?".

לא מעט שרים, חברי כנסת ומקבלי החלטות ביקרו בשכונה בחודשים האחרונים, אך גם אם נדמה היה שמישהו מהם מתייחס לבעיה ברצינות, הרי שמבחינת התושבים התמונה שונה לחלוטין: "כלום", אומרת נוי כשהיא נשאלת אם משהו מעשי יצא מהביקורים הללו.

"כשראש הממשלה ירצה להיכנס לעובי הקורה הדברים ייראו אחרת. אנחנו רוצים שיעסקו בזה כעת ושלא נגיע לרגע האחרון ואז ינסו למצוא מתווה כלשהו. אנחנו במרחק של 7-8 חודשים ממועד ההרס המתוכנן וצריך להתעסק בזה כל הזמן".

באשר להשלכות תקדימי מגרון עמונה ועפרה למקרה שלהם מציבה נוי סימן שאלה ומספרת: "היו כאן תושבי עמונה ועפרה לפני שבוע, ואחד התושבים אמר משהו מאוד חזק. הוא אמר שאנחנו לא יודעים איזה חלק יש לנו בבלימת המהלך שהתחיל בגוש קטיף והמשיך למגרון, עמונה, עפרה ובית אל. הדבר הזה חייב להיפסק. אנחנו מקווים להיות אלה שיעצרו את כדור השלג הזה".

ומה באשר לתחושה שתקדימי הרס היו ובוצעו ללא סערה ציבורית של ממש, עובדה שתאפשר הרס נוסף שיזכה גם הוא לתגובה שקטה מצידם של המתיישבים. "אנחנו מנסים להעביר מסר אחר, ששום דבר לא בסדר. כל הציבור בהתיישבות צריך להתעורר. המצב אבסורדי עוד יותר מאשר בעמונה ועפרה. מדובר בחלק קטן של בתים שבגינם רוצים להרוס את כל הבית. מישהו צריך לעצור את הטירוף. זה הופך ליותר ויותר מגוחך בכל פעם, וזה עובר בשקט גדול מדי".

נוי סבורה כי אל מול השרים וחברי הכנסת שפתחו וסגרו מפות והבטיחו והצהירו לא מעט הצהרות והבטחות עומדת עבודה מהודקת ומשומנת היטב של משפטני 'שלום עכשיו', עבודה שבולם כל ניסיון לפתרון. "'שלום עכשיו' עושים עבודה מאוד טובה כדי לתקוע את המצב. יש להם לא מעט תקציבים והם עושים כאן עבודה טובה לתקוע את העסק.

"ראש הממשלה צריך להבין שהשיטה שפועלת עד עכשיו אבסורדית ושהוא צריך להתערב. זה מטורף שארגוני שמאל מנהלים את המדינה בממשלה ימנית. אנחנו מכירים את החברים בממשלה הזו ולמרות זאת עומד להיות כאן הרס נוסף".

ומה לגבי תושב השכונה, זאב חבר? האם אין ביכולותיו המוכחות להניע את גלגלי ההתיישבות למצוא פתרון? "זמביש איתנו לגמרי והוא עושה כל מה שהוא יכול אבל כנראה שהדברים יותר מורכבים".

את דבריה חותמת נוי בקריאה לכלל הציבור להגיע להפגנה שתחל מחר ולא להשאיר אותם לבד במחאה. "אם נהיה שם לבד רק תושבי נתיב האבות זה לא יעבוד, ואם יהרסו לנו את הבתים לא נהיה אחרונים. אנחנו קוראים לכל הציבור להיות איתנו".