נאום הרב ישראל מאיר לאו בטקס פרס כץ

טקס הענקת פרס כץ, ליישום ההלכה בחיים המודרניים, התקיים השבוע, במעמד בכירי הציונות הדתית, במלון קינג דיויד בירושלים.

בסימן לזכרו של מרדכי מרכוס כץ ז"ל (1927-2016) את הפרס ייסדו יחדיו מרכוס ועדינה (אשתו) כץ. הוא היה ציוני ואיש עסקים נודע ורב פעלים במקסיקו ובישראל. פרס כץ נוסד בשנת 1975 ומוענק לאישים ולמוסדות העוסקים ביישום ההלכה בחיים המודרניים ביצירות שבכתב ובעשייה.

בדבריו של הרב לאו, ציין את ההיכרות רבת השנים עם מרכוס כץ שהחלה לפני כ- 35 שנים בעת ביקורו במקסיקו. לאחר מכן תיאר את תחילת דרכו ואת זכייתו בפרס ולבסוף הפך גם לשופט בטקס.

נכדתו של מרכוס סיפרה על משמעות הפרס עבורה, "הפרס מבקש לעודד את אלו המנגישים את ההלכה לציבור הרחב, כך חונכנו להיות יהודים, דתיים, ציונים בלב, שצריכים לתת מכישרוננו לטובת עם ישראל".

בנו, צבי כץ דיבר בטקס על חסרונו המורגש של אביו ותכונותיו הבולטות:" קשה ומרגש לעמוד במקומו של אבא, קטונתי. אבינו היה איש רב פעלים, בין כישרונותיו הרבים, בלט חוש מיוחד, הכרת גדולתו של האדם והיכולת להבדיל בין הרגיל, למצוין, אל יוצא הדופן והמשפיע לדורות."

את ארבעת הזוכים השנה בחרה וועדה שבראשה עומד הפרופ' מנחם בן ששון, יחד אתו בהרכב, הרב חיים סבתו והרב עדין שטיינזלץ. הפרס מוענק לאישים ומוסדות אשר חוקרים ופועלים ליישום ההלכה בחיים המודרניים ובכך מעניקים תרומה גדולה לחברה כולה. ארבעת הזוכים בפרס השנה הם: הרב שלמה דייכובסקי, חבר בית הדין הרבני הגדול, הרב ד"ר מרדכי הלפרין, מנהל מכון שלזינגר, מכון התורה והארץ, ומכון משפטי ארץ בראשות הרב אבי גיסר.

מכון משפטי ארץ, עוסק במחקר יישומי של המשפט העברי בחיים המודרניים. המכון, מביא את מסקנותיו הלכה למעשה, באמצעות: עריכת חוזים לקניית מקרקעין, צוואות וירושות, הסכמי רכוש בין בני זוג, כאשר כל החוזים ערוכים על פי ההלכה ומונגשים לציבור. זכייתו של המכון היא בעקבות העלאת המודעות לחשיבות חתימתם של חוזים על פי ההלכה בחברה.

בטקס השתתפו מבכירי הציונות הדתית, הרב אריה שטרן רבה של ירושלים, הרב גיסר, הרב קמינצקי הרב סבתו, הרב דייכובסקי, פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פרופ' דני הרשקוביץ, אפי איתם, יו"ר ההסתדרות הציונית, אברהם דובדבני, בניו, נכדיו ורעייתו של מרכוס כץ.

צילום: אלעד מלכה
צילום: אלעד מלכה
צילום: אלעד מלכה
צילום: אלעד מלכה
צילום: אלעד מלכה
צילום: אלעד מלכה