ריבלין בביקור התנחומים
ריבלין בביקור התנחומיםצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ערך היום (שלישי) ביקורי תנחומים בבתי משפחתם של רס"מ כמיל שנאן ז"ל בכפר חורפיש, ושל רס"מ האיל סיתאווי ז"ל בכפר מראר, שנפלו בפיגוע הירי בהר הבית ביום שישי.

בפתח הביקור אצל משפחת שנאן, ביקש חבר הכנסת לשעבר שכיב, אביו של כמיל ז"ל, לחזק את כוחות הביטחון ואת המפקדים הרבים שהגיעו לנחם יחד עם הנשיא ואמר: "שידכם תמיד תהיה על העליונה כי הצלחתכם היא המגן האמיתי של קיומנו".

"המרצחים בני העוולה שרצחו את בני, לא ירצחו את הקיום המשותף בעם ישראל", אמר שכיב וסיפר על המנחמים הרבים שמגיעים מכל רחבי הארץ, "נגלה לי עם יהודי שלפני זה אהבתי אותו ועכשיו אני מת עליו. אני רוצה להודות לעם הנפלא הזה שחי בארץ הזו. אדוני הנשיא, בבואך לקחת 50 אחוז מהכאב שלי, והעם שלי לקח את שאר 50 האחוזים. כשאתם פה, קורבני לא לשווא".

האב סיפר איך ביקש מבנו כמיל ז"ל, שהיה מחויך תמיד, לשמור על כבוד כל האנשים איתם נפגש במסגרת תפקידו, ללא הבדל ביניהם, והוסיף: "כעת צוואת החיים של בני ושל האיל ממראר, היא, שנמשיך לנצח בקיום המשותף שלנו, ערבים-יהודים, מוסלמים, נוצרים, צ'רקסים, כולנו בני ארץ ישראל".

בסוף דבריו אמר שכיב, "זו המדינה הכי טובה להיות בה יהודי, אבל גם המקום הטוב ביותר בעולם להיות בו דרוזי ואנו גאים להיות אזרחי המדינה הזו."

הנשיא הביע את צערו ואמר לשכיב, אביו של כמיל ז"ל: "העם שלך והעם שלי הוא אותו העם, העם שלנו. אנו צריכים לבקר אחד את השני מתוך משאלת לב לחיים יחד, מרצון לחיבור. הברית שלנו עם אחינו הדרוזים היא ברית חיים של ערבות הדדית, של שוויון, של חיים משותפים ומאבקים משותפים על הארץ הזו." הנשיא המשיך ואמר: "הבן שלכם שמר עלינו מפני קיצונים, שמר עלינו מפני מי שחושב שמלחמת דת פונדמנטליסטית יכולה להתקיים. לא נאפשר קיצונות ונעשה את כל הדרוש למנוע זאת. באנו הנה לנחם אתכם, על מנת להודות לגיבור, שומר חומות ירושלים, שומר חומות מדינת ישראל, מפני רוע וקיצונות. אנו מקווים ומתפללים שאכן הברית הקיימת בין העדה הדרוזית למדינה, תהיה ברית חיים ולא ברית דמים"

רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דליית אל כרמל, אמר בביקור: "אלה לא החללים הראשונים של הדרוזים, אך הם נגעו במצפון של כולם. מי שלא מגנה טרור הוא שותף לפשע, על כל המנהיגות לגנות טרור. זו קנאות הרסנית ופנאטית. הם מרסקים כל חלקה טובה במדינה הזו. איפוק הוא כוח, סובלנות היא כוח. אל לנו להיגרר להסתה. עלינו לשמר את הכוח האנושי. לא להגיב ולא לענות לכל דברי השטנה וההסתה. דו קיום הוא הכוח של המדינה."

לאחר מכן, ביקר הנשיא בבית משפחתו של רס"מ האיל סיתאווי ז"ל. הנשיא חיבק את בני המשפחה ואמר: "הבן שלכם כל כך יקר למדינה. הוא היה שומר החומות של המדינה שלנו, של כולנו, וכולנו שומרים עליה, כדי שנוכל לחיות חיים טובים. צערכם הוא צערו של העם כולו".

עפיף, אביו של האיל הודה לנשיא על דברי הניחומים ואמר בכאב, "נקווה שזה יהיה החלל האחרון." הנשיא אמר לערין, אלמנתו של האיל ז"ל: "אנחנו בוכים איתכם יחד. אני מבין את כאבך, את בכייך, את הכאב שלך על בנך התינוק שיגדל ללא אב."