נתניהו בנאומו
נתניהו בנאומוצילום: תומר נויברג. פלאש 90

'יש לנו את עמונה ויש לנו את דימונה', כך אמר ראש הממשלה נתניהו בעצרת הליכוד אתמול. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר מטה עמונה, עו"ד אביחי בוארון, על ההצהרה הזו ובכלל על מצבם של עקורי עמונה בימים אלה.

את דבריו פותח בוארון בהסכמה עם עקרון היחס השווה לעמונה ולדימונה ואומר: "ברמת העיקרון אני מסכים עם האמירה שדימונה ועמונה נמצאות על אותו רצף. אנשים אחים אנחנו, ואנחנו חולקים ערכים משותפים של אהבת הארץ הציונות והמדינה, ועם זה אין לנו את עמונה כבר חצי שנה ועשרה ימים".

"תושבי עמונה נמצאים עדיין באותם חדרים קטנים, ומנסים להעביר את החופש הגדול בתנאים קשים עם הילדים", אומר בוארון ומפנה את האחריות באופן ישיר לעבר ראש הממשלה נתניהו: "יותר עצוב הוא שגם עם האמירות של ראש הממשלה כל כך הרבה פעמים שיוקם ישוב חדש נכון להיום אין עבודות בשטח. כבר חודש שהעבודות לא מתקדמות בגלל בעיה בירוקראטית תקציבית שיכולה הייתה להיפתר בשיחה אחת של ראש הממשלה עם שר האוצר".

בדבריו מזכיר בוארון את דבריו של ראש הממשלה באחרונה ולפיהם הורה לראש לשכתו לפתור את כל התקלות המונעות את בנייתו של הישוב. כמו כן הוא מזכיר את הכרזת נתניהו בטקס בביתר עילית על הבנייה במלוא הקצב של הישוב עמיחי עבור עקורי עמונה כי הדבר מגיע להם, כך אמר.

כמו כן "ביום שישי האחרון הוציא ראש הממשלה סרטון שבו אמר שעסוקים בבניית עמונה, אבל בכל אותם ימים הטרקטורים עומדים ויש תקלות שלא פותרים אותם".

נתניהו מאשים: מסע ציד אובססיבי נגדייוני קמפינסקי

בפנייה ישירה לראש הממשלה הוא אומר: "אדוני ראש הממשלה, אתה מתגאה בבריתות שאתה כורת עם מדינות בכל קצות העולם. את הישוב הקטן הזה לא יכולת לסיים ולפתור את הבעיה הזו? ביום ראשון הייתה אמורה להתקבל החלטת ממשלה של תקצוב שישים מיליון שקל.

''לא יכולת לקבל את ההחלטה הזו? האנשים יושבים אומללים בחדרים קטנים, אלו אנשים שנשלחו על ידי ממשלתו להקמת הישוב הזה, על ידי ממשלתו התקבלה האמירה שהבניה על אדמה לא חוקית תוסר לאלתר, אצלו התקבלה ההחלטה להרוס ותחת ממשלתו בוצע ההרס, האם תחת ממשלתו ייבנה עמיחי?", תולה בוארון שאלה בחלל האוויר.

"האנשים יצאו מוכים וחבולים מההרפתקה הזו וכשהם באים לשקם את חייהם בעשייה ציונית אתה לא יכול להביא לחוף מבטחים את האנשים ששלחת? אל תכריז ואל תצהיר, אנחנו רוצים לראות קביעת מזוזה, בוא ותגזור את הסרט בהנחת אבן הפינה. בחודשים שעד החגים מדינת ישראל לא יכולת להציב את הקראוונים?".

באשר למאמציו של ראש לשכת נתניהו למציאת פתרון מדגיש בוארון כי "יואב הורביץ עשה ועושה הרבה שעות לטובת הקמת הישוב עמיחי, אבל אנחנו נמדדים לפי תוצאות ולא לפי השתדלות, בוודאי כשיש אנשים על בלימה שמחכים לפחות לאתר מגורים זמני. היועמ"ש התנגד וראש הממשלה קיבל את עמדתו כי אמרו שניכנס כבר לבתים", הוא מזכיר.

למציאות הבירוקראטית לה הגיעו עקורי עמונה כשהם ממתינים לפתרון והטרקטורים אינם מתקדמים, אחראי השינוי בזהות הגורם שאמור לבנות את הישוב עמיחי. האומדן הראשוני של משרד הביטחון היה 60 מיליון שקלים, מסביר בוארון, ואולם "משרד הביטחון אמר שהוא לא עוסק בעניינים אזרחיים וזה תפקידו של משרד השיכון, ובאומדנים של משרד השיכון נקבע שלא די בהכשרת שישים המגרשים אלא נדרשות תשתיות-על כמו מאגר מים ועוד. יש לכך דרישות תקציביות נוספות ומשרד השיכון לא נכנס לשטח עד שהסכום הזה לא יאושר".

לקראת סוף דבריו שב בוארון ומדגיש כי האחריות למציאת פתרון מוטלת על שני אישים – ראש הממשלה ושר האוצר, שקיימו ביניהם לא מעט מפגשים אך לא מצאו לנכון לטפל בבעיה. "השבוע הם נפגשו לפחות פעמיים, פעם אחת במפגש ביניהם ללא משקיפים. ראש הממשלה יכול היה לפתור את הבעיה מול שר האוצר, אבל כנראה שזה לא מספיק חשוב לו".