מאיר אטינגר
מאיר אטינגרצילום: פלאש 90

פרקליטות המדינה מונעת מפעיל הימין מאיר אטינגר, המורחק מירושלים בצו מנהלי, להגיע לעיר לשם פגישה עם שירות המבחן עליה הורה בית המשפט.

לפני כמה שנים נגזרו על אטינגר שעות שירות לתועלת הציבור בשל הפרה של מעצר בית. אולם, כאשר החל הוא לבצע את השעות - נעצר במעצר מנהלי, מה שמנע ממנו, מטבע הדברים, להשלים את השעות לתועלת הציבור.

לאחר ששוחרר ממעצר מנהלי, הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להפקיע את צו שירות לתועלת הציבור ולגזור עליו מספר חודשי מאסר במקום 80 שעות שנותרו לו. בית משפט השלום בירושלים דחה את בקשת הפרקליטות, אך גזר על אטינגר קנס של 2,400 ש"ח חלף שירות לתועלת הציבור.

על החלטה זו ערער אטינגר באמצעות עורך דינו יצחק בם (מטעם הסנגוריה הציבורית). בערעור לבית המשפט המחוזי נטען כי אין זה צודק לגזור על אטינגר קנס כאשר המדינה שעצרה אותו במעצר מנהלי היא זו שמנעה ממנו להשלים את השעות לתועלת הציבור.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי יורם נועם והשופטים רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם קבעו, כי אטינגר יוכל להשלים את השירות לתועלת הציבור בעיר בית שמש, הקרובה למקום מגוריו, וזאת בכפוף לתכנית שיערוך שירות המבחן.

הבעיה היא שכיום אטינגר מורחק מירושלים בצו מנהלי ואילו שירות המבחן נמצא בירושלים ולא יכול להכין את התכנית עליה הורה בית המשפט מבלי להיפגש עם הנאשם. משכך, ביקש עו"ד יצחק בם מבית המשפט להורות לפרקליטות לאפשר לאטינגר להגיע לירושלים לצורך הכנת תכנית.

הפרקליטות כצפוי התנגדה. בהודעת הפרקליטות נאמר כי הגעה לשירות מבחן אינה מבין המקרים החריגים שמאפשרים להגיע לירושלים למרות הצו. הפרקליטות הוסיפה וביקשה להורות לשירות המבחן להעביר את עריכת תכנית שירות לתועלת ציבור לשירות מבחן בעיר אחרת, תוך שהיא מציינת שמבירור עם שירות המבחן הסתבר שאין הדבר אפשרי.

עו"ד בם המייצג את אטינגר מסר בתגובה: "למקרא תגובת הפרקליטות לא ברור לי, אם היא נכתבה בסדום, או בחלם. מה שברור הוא, שפרקליטות יחד עם השב"כ מסכלים את ביצוע החלטות בית המשפט ומנסים להיבנות מצווים מנהליים כדי לפגוע בהליכים משפטיים. שימוש בצווים מנהליים כדי לסכל הליכים שיפוטיים פוגע בשלטון החוק, אך כנראה ביחס לאטינגר הפרקליטות לא רואה עצמה מחויבת לשלטון החוק".