גירושין. אילוסטרציה
גירושין. אילוסטרציהצילום: istock

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) בפסיקה דרמטית כי הורים לילדים בגילאי 6 עד 15 שנמצאים במשמורת משותפת, יהיו חייבים במזונות משותפים בהתאם ליכולות הכלכליות שלהם.

זאת, בניגוד למה שהיה נהוג עד כה - שהגבר משלם מזונות לאישה, גם אם מדובר במשמורת משותפת וגם אם ההכנסה של הגרושה גבוהה יותר מזו של הגרוש.

הפסיקה התקבלה על ידי הרכב מורחב של שבעה שופטים, שדנו בעתירה שהגיש אב שנדרש לשלם מזונות לגרושתו על אף שהיא מרוויחה יותר ממנו.

"הדין הקיים ­- המחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים - עלול להותיר את האב בלא המשאבים הדרושים לו כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו עת הוא שוהה עמו, כמו גם ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו", כתבו השופטים.

השופט עוזי פוגלמן הסביר כי ההורים יישאו באופן שווה במזונות ילדיהם, ''תוך שהחלוקה ביניהם תקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל, ובשים לב למכלול נסיבות המקרה".

השופט נעם סולברג כתב בפסק הדין כי "הגרעין הקשה של דיני המשפחה בישראל – דיני נישואין וגירושין – מאופיין בחוסר שוויוניות בין גברים לנשים. על-פי ההלכה היהודית נתון הגט בידיו של האיש – ברצותו יתן, ברצותו יסרב".

"אף על-פי כן, אין בכך כדי להצדיק חלוקה בלתי-שוויונית של חובת תשלום מזונות הילדים. זאת, לא רק בשל העיקרון שלפיו 'אין מתקנים עוול (סרבנות גט) בעוול', אלא מחמת העובדה שהלכה למעשה איננו מבקשים 'לנתק' את שאלת מזונות הילדים מהליך הגירושין בכללותו. הללו ישארו כרוכים זו בזה, לטב ולמוטב", ציין.

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית עמותת 'משפחה חדשה', הגיבה לפסיקה ואמרה ''זהו צעד חשוב בהשוואת מעמד האישה. הכרה בעובדה שאישה איננה רק סחטנית וטפילה אלא יש בכוחה להיות כוח שווה. הצעד הבא יהיה ביטול חזקת הגיל הרך, אותה חזקה המנציחה את מעמד האישה כעקרת בית. רק כך ניתנת לגיטימציה לדרישה שווה בשכר הנשים''.