עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גבירצילום: אלירן אהרון

הרכב של בית המשפט המחוזי בירושלים, שינה הערב (רביעי) כתב אישום בעניינם של שלושה נערי גבעות שהואשמו בעבירות של תקיפה חמורה ממניע גזעני.

השופטים קבעו כי השלושה אכן ביצעו עבירות של תקיפה אך לא ממניע גזעני - נתון שהיה מכפיל את עונשם.

נגד השלושה הוגש כתב אישום לפיו בחודש ספטמבר 2012, גמלה בליבם החלטה לתקוף פלסטינים סמוך לרמת מגרון ולצורך כך הם הצטיידו במוטות ברזל, מוטות עץ וכובעי גרב.

במהלך הדיונים, התברר כי הערבים שהתלוננו תקפו אף הם את נערי הגבעות, ואחד מהם הודה כי היכה את הנערים במסור.

חרף זאת ביקשה הפרקליטות להרשיע את השלושה בעבירות של תקיפה ממניע גזעני ולהטיל עליהם עונש מאסר של שנים רבות בעקבות התקיפה הגזענית.

שופטי בית המשפט המחוזי, יורם נועם, רבקה פלדמן פרידמן ומשה ברעם קבעו כי הפרקליטות לא הצליחה להוכיח את המניע הגזעני - שכן היא טענה שהתפיסה הגזענית של הנאשמים מתבטאת בכך שמעצם היותם של הערבים במקום - יש להסיק כי הם מסוכנים ובאים לתקוף. השופטים קבעו שההגנה הצליחה להוכיח כי המדובר בסכסוך קרקעות ותו לא.

השופטים גם קיבלו את טענותיהם של עורכי הדין איתמר בן גביר, יצחק בם ואלי לנדאו שייצגו את הנאשמים וקבעו כי לא ניתן לשלול שהערבים הם שהחלו בעימות והייתה פעילות אלימה משני הצדדים אלא נערי הגבעות היו צריכים לעזוב את השטח ולא להישאר בו ולהמשיך בעימות.

עורך הדין יצחק בם אמר בתגובה לפסק הדין כי "בית המשפט קבע היום שלא ניתן לשלול את גרסת הנאשמים לפיה הערבים היו אלה שהחלו בעימות, המניע הגזעני היה רק בראש של הפרקליטות אשר סבורה כי ניסיון להגן על מאחז והדוף תקיפה של ערבים זו גזענות"

עו"ד איתמר בן גביר הוסיף, "אני מרוצה שבית המשפט זיכה את מרשי מהעבירה החמורה אך יחד עם זאת, סבור שבכל הכבוד לא היה נכון להרשיעו גם בעבירת תקיפה. העדים הערבים עשו רושם שלילי בבית המשפט והשופטים קבעו שלא ניתן לשלול כי הערבים הם שפתחו בעימות, ובנסיבות אלה עומדת לצעירים טענת הגנה עצמית והתוצאה של פסק הדין היא תוצאה בעייתית".

"יחד עם זאת, גם בית המשפט העיר לפרקליטות כי המדובר באירוע שלא הצדיק הגשת כתב אישום כה חמור, ואנחנו נבקש מבית המשפט לגזור על הנאשמים עונש סמלי ביותר", דברי בן גביר.