עיר דוד
עיר דודצילום: קובי פינקלר

סמוך לכותל המערבי על גבעה קטנה, שוכנת לה עיר דוד.

ראשיתה של גבעה צרה זו היא בירת ישראל עת הגיע אליה דוד לפני כ- 3000 שנה. כאן מלכו מלכי יהודה, כאן התנבאו נביאיה ונכתב רובו של ספר הספרים.

עיר דוד
עיר דוד

המסלול מתחיל בכניסה לגן הלאומי עיר דוד, מול מה שהיה פעם חניון גבעתי. אורכו של המסלול כשלוש שעות לערך.

נכנס ונעלה אל התצפית הפנוראמית המשקיפה אל ירושלים הקדומה ב-360 מעלות. על פי ההשערה בחלק זה של עיר דוד שכן ארמונו של דוד המלך. כאן, בעודו צופה מסביב לו ,כתב דוד המלך בתהילים את הביטוי "ירושלים הרים סביב לה" (תהילים קכ"ה) ואכן, את גבעת עיר דוד היא ירושלים העתיקה, מקיפים הרים מכל צדדיה: הר הזיתים ממזרח, הר הבית מצפון, הר ציון ממערב ורכס ארמון הנציב מדרום.

נרד מהתצפית במדרגות המובילות לחפירות ד"ר אילת מזר. בחפירות אלה זיהתה הארכיאולוגית מהאוניברסיטה העברית שרידי קירות אבן עצומים המהווים לדבריה את ארמונו של דוד המלך. את המבנה העצום תומך קיר אבן מדורג המתנשא לגובה של כ-12 מטר, והוא נבנה בתקופה היבוסית ושימש לאזור המנהלי הוא אל אזור קריית השלטון.

בתקופת בית ראשון נבנו כאן מבני מגורים. יש לציין כי על גבי עתיקות אלה מוקרן מידי ערב מופע הלילה החדש של עיר דוד: "הללויה"- עליו נרחיב בהמשך הכתבה.

נמשיך במורד הגבעה וניכנס אל מערכת המים הקדומה הכוללת בתוכה את פיר וורן.

תעלת מים
תעלת מים

היות ומעין הגיחון נמצא בשיפולי הגבעה מחוץ לחומת העיר, אספקת המים בעתות מצור הייתה בעייתית. בתיאור כיבוש ירושלים ע"י דוד בספר שמואל נאמר: "ויאמר דוד כל מכה יבוסי ויגע בצינור" ויתכן כי מנהרה סודית זו היא המקום דרכו כובש דוד המלך את עיר יבוס. לאחר שנביט אל תחתית הפיר נמשיך אל החפירות החדשות בבית המעיין.

ישנה השערה הגורסת כי בית המעיין הוא מקום המלכת שלמה "וימליכו אותו על גיחון" (מלכים א). המערכת הינה המשך של מערכת פיר וורן, ושייכת לתקופה הכנענית.

לאחר שסקרנו את מערכת המים, נגיע אל מקור חיותה של העיר.

מעיין הגיחון- נקבת השילוח- המעיין סיפק את המים לתושבי העיר והשקה את שדות עמק הקדרון. זהו מעיין קרסטי פועם: עד לפני כמה שנים היו מימיו גחים בהפסקות קצובות ומכאן שמו- "גיחון". בתקופת חזקיה המלך, כאשר צבא אשור איים לכבוש את העיר, חצב חזקיה נקבה שתוביל את המים לבריכה בקצה העיר. חציבת הנקבה היא מבצע הנדסי מופלא מהמאה ה 8 לפנה"ס. אורך הנקבה הוא 533 מטרים. היא נחצבה משני כוונים בו זמנית, ובסופה נמצאה כתובת בכתב עברי קדום ,המתארת את חציבת הנקבה ואת המפגש המרגש בין החוצבים. ההליכה בנקבה לאור פנסים מהווה אטרציה קיצית מרעננת לילדים ולמבוגרים.

בקצה הנקבה נמצאת ברכת מאגר המים- היא בריכת השילוח.

בריכת השילוח- מימיננו נראה בוסתן קסום שהינו חלק נוסף מברכת השילוח המכונה כיום "ברכת אל חמרא"

בזמן שבית המקדש היה קיים, היו הכהנים והלויים נוהגים לרדת בחג הסוכות, בשמחת בית השואבה, לשאוב מים מהמעיין ולהעלותם חזרה לבית המקדש.

נמשיך במורד ונעלה שמאלה בעליה חדה לפני הכביש שבנחל קדרון, נחלוף על פני מצפור הבריכה משמאלנו ונכנס בשער מימין אל "בית מיוחס"-

זהו הבית היהודי הראשון שנבנה מחוץ לחומות בשנת 1860 לערך.

בית זה נבנה על ידי משפחת מיוחס, משפחה ספרדית, שבצעד חלוצי יוצא דופן החליטה להקים את ביתה במקום זה.

נביט מולנו אל כפר השילוח המשתרע בעברו השני של נחל קדרון. במקום זה היתה שכונה תימנית שהוקמה בשנת 1882 תרמ"ב לאחר העליה הידועה מתימן " אעלה בתמר"

הישוב ניטש במאורעות תרפ"ט (1929). אחר המאורעות שבו התימנים לכפר ובשנת 1936 הכפר נעזב סופית.

מכאן נצא מבית מיוחס ונעלה חזרה דרך שטח G אל מרכז המבקרים.

עוד באתר

מופע אור קולי חדשני שיוקרן על גבי העתיקות

לרגל שנת החמישים לאיחוד ירושלים, הושק בגן הלאומי עיר דוד שליד הכותל המערבי המופע האורקולי "הללויה"- אטרקציה קבועה, רב חושית ראשונה מסוגה בארץ.

המופע, העושה שימוש בטכנולוגיה החדשנית של "Video mapping", מציג על גבי עתיקות עיר דוד את סיפור החזרה אל ירושלים לפני יותר מ- 2000 שנה- סיפור שיבת ציון. החוויה הלילית מורכבת משני מופעים, הראשון על רקע חומות העיר העתיקה- בחפירות חניון גבעתי, והחלק השני על גבי עתיקות עיר דוד בחפירות שטח G.

המופע פתוח כבר כעת לציבור הרחב. כרטיסים ניתן להזמין באתר עיר דוד או ב-*6033

הללויה
הללויהצילום:עיר דוד

אם יש לכם עוד זמן קיפצו לגן הארכיאולוגי

אחרי המופע המצוין, נעלה דרך שער האשפות כדי לראות ומקרוב את פני הדברים כפי שהיו בזמן הבית. את שרידי החומה המפוארת (אחת משלוש שהיתה בתקופת בית שני), את הביטויים שנחקקו בסלע הכותל המערבי (מתוך ספר ישעיהו) את קריסת החומה לתוך רחובה של העיר שהיתה בנויה במקום בתקופת הבית הראשון והשני, את מערכות החיים שמתינו לבאי הרגל בעוד בית המקדש עומד בתפארתו ועוד ועוד.

את כל אלו ניתן לראות בגן הארכיאולוגי המציג לראווה את שרידי ירושלים מימי בית שני. למרגלות הכותל הדרומי של הר הבית, באזור הנקרא "העופל", מעפילים במדרגות הקדומות שהוליכו לבית המקדש.

מחד, הן מדרגות פיסיות אל מול שערי חולדה ומאידך מדרגות של דמיון לימים שהיו טרם המצור והחורבן.

הגן הארכיאולוגי
הגן הארכיאולוגי

איך מגיעים?

גישה לאתר: רכב פרטי – חניוני העיר העתיקה

תחבורה ציבורית קוים 1, 2 לכותל או שאטלים ממתחם הרכבת

והיכן אוכלים ולנים בכשרות מהדרין?

זאת עשו עבורנו ביחידה אחת במלון ענבל הסמוך (צמוד לגן הפעמון ומכאן שמו, שפעם נשא את השם לרום). אכן הוא בטופ של הכל.

ראשית ולפני הכול, אחרי שבצניעות אומר שראיתי כבר הרבה, זה המלון המטופח בישראל ויתכן שבמקומות רבים בעולם גם.

שנית. האווירה והיחס לציבור הדתי. בכל פינה, שמירת השבת והכשרות היא מעל הכול. המשגיח נמצא באולם בית הכנסת בזמן, קורא ומעלה לתורה כמו שצריך ויכול להוות דוגמא ומופת למשגיח מהו. וידוי. איני מכירו ואיני יודע אפילו את שמו. אך ממבט מהצד, אני חייב לשבח.

המלון, המדורג 5 כוכבים דה לוקס ממוקם בסמוך לגן הפעמון, אל מול נופיה המרהיבים של העיר העתיקה והרי יהודה.

ועכשיו לאוכל .כל חומרי הגלם הם מהדרין מסוגים שונים: הרב מחפוד, עטרה בית יוסף, מהדרין ירושלים, רובין וכד' " אנחנו יודעים להכווין אדם בארוחה לכל סוג כשרות בתיאום עם השף או המשגיח" אומר שף המלון אלקיים ניר ומוסיף "במלון מוגשת ארוחת בוקר מאד עשירה עם הכנה במקום עם פינה מיוחדת ירושלמית כיאה למיקומו של המלון.

גולת הכותרת של הארוחות היא ארוחת ליל שבת והיא כוללת מזנון עשיר של סלטים, מבחר דגים כולל הקונטרא המזרחית לגפיטא פיש, קבב דגים ברוטב פיקנטי. מרק עם קרפלך בשר.. סוגי בשרים כמו פריים ריב( בהשגחת הרב רובין), (לא לוותר) והיד נטויה.

ולא שכחנו את הילדים שלהם מכין ניר מזנון מותאם לגילאים הקטנים.

המלצת השף : סלט סלק, עדשים שחורים וגבינת עיזים

מנה צמחונית מיוחדת שמוגשת בלובי היא סלט סלק, עדשים שחורים וגבינת עיזים.

המנה היא בתיבול של חומץ בלזמי ושמן זית כתית עם עשבי תיבול קצוצים. מערבבים את הסלק עם עדשים שחורים, מפזרים מלח, פלפל והמנה מוכנה.

סלט סלק
סלט סלקצילום:קובי פינקלר

זאת בטרם דיברנו על טרקלין העסקים בקומה התשיעית, הנותן מענה לכל צורך עסקי וקיומי.

לשבת בגג המלון, להרגיש את האוויר והאווירה המיוחדים של ירושלים ואתה אכן ברום האמיתי של ירושלים.

ימי חודש אב ולקראת אלול, צלילי הפעמונים ופרשות השבוע הכל כך מקרבות אותנו אל המקום אשר בחר בו ה'. כל הדרכים מובילות לירושלים.