נתניהו בטזכרה לז'ובטינסקי
נתניהו בטזכרה לז'ובטינסקיצילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו השתתפו בטקס האזכרה לזאב ז'בוטינסקי ז"ל, במלאת 77 שנים לפטירתו, ובמלאת 66 שנים לפטירתה של יוהנה ז'בוטינסקי.

בפתח דבריו התייחס הנשיא לפיגוע הרצחני שאירע בחלמיש בליל שבת, ואמר "ברגעים אלה, מובאים למנוחות הנאהבים והנעימים, בני משפחת סלומון, יוסי, אלעד וחיה זכרם לברכה. יוסי, אלעד וחיה שציינו את בואו של ילד נוסף למשפחה ונרצחו באכזריות ליד שולחן השבת. לבנו, לב העם בישראל, יחד עם משפחת סלומון ועם בית חלמיש כולו בשעות קשות אלו.

''ברגעים כאלה של אבל וטלטלה, הלב מחשב להישבר, אך לנציגי הציבור ולנבחריו, אין את האפשרות לידום בעת הזו. את מעשי הטרור, את האלימות, בהר המקודש ליהודים ולערבים ומחוצה לו, יש לגנות בתקיפות ויש לבלום", הוסיף ריבלין.

הנשיא ביקש לשלוח את תנחומיו למשפחות הנרצחים ולחזק את ידי כוחות הביטחון ''העושים לילות כימים במלאכת הגנת העם והארץ''.

בהמשך דבריו ציטט הנשיא מהרשימה "שלוש אומנויות", אותה פרסם ז'בוטינסקי בשנת 1930, העוסקת בדיון "מהי אומנות ומהו מרום האומנות", בהתאם למסורת לא לשאת דברים על קברו של ז'בוטינסקי, אלא לתת לכתביו לדבר בעד עצמם.

"אמנות קורא אני רק לאמנות המשורר. הציור נותן צבעים, הנגינה נותנת צלילים, הפיסול – צורות, האדריכלות – צירופים של צורות. אבל, אמנותו של המשורר נותנת את כל אלה יחדיו ועוד הרבה יותר. מוכן אני לתן עולם ומלואו כדי להיוולד משורר. אסכים להיות חירש ועיוור, לקפח שתי רגליי ואת יד ימיני. כל ימי אשב לי באפלה, בדממה, ואצור חרוזים... מכתיב אהיה את חרוזי לבני-אדם ואהיה מאושר. לא אוכל למסור את כל זה במלים הראויות, אבל מרגיש אני: מרום האמנות היא אמנותו של המשורר", ציטט ריבלין.

בסוף דבריו אמר הנשיא, "יהי זכרו של מורנו זאב ז'בוטינסקי, מדינאי, נואם ומשורר, ברוך ונצור בלבנו לעד, וחרוזיו עוד יוסיפו לחיות חיי נצח''.

ראש הממשלה נתניהו שנאם בטקס האזכרה הממלכתי לז'בוטינסקי, התייחס לטבח שאירע בליל שבת בנווה צוף.

"אנחנו בירושלים, וְלִבֶּנוּ בהלווייתם של בני משפחת סלומון במודיעין. ראינו בליל שבת מחזה קורע-לב של טרור אכזרי, פרי שנאה תהומית חסרת-רסן ליהודים. זה מאה שנים שאנו מתמודדים עם הטרור הרצחני – ויכולים לו. הכאב עמוק, אבל שורשינו בארץ עמוקים לא פחות", אמר נתניהו.

''הטרור לעולם לא ניצח אותנו. הטרור לעולם לא ינצח אותנו. נמשיך לחזק את מדינתנו, נמשיך לבנות את ארצנו", הדגיש ראש הממשלה.