אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה, תהילה פרידמן, אומרת לערוץ 7 שהמאבק למען בתי ספר נפרדים מקורו ברצון למנוע ממשפחות חלשות מלשלוח את ילדיהן לבתי הספר.

"בשנים האחרונות ראינו יותר ויותר בתי ספר מעורבים שהופכים לנפרדים, זה תהליך הדרגתי שמלווה בויכוח סוער. אנחנו חוקרים את זה הרבה זמן וגילינו שהבחירה להפוך ממעורב לנפרד קשורה לתהליך שבו בית הספר הופך לכזה שמציב תנאים שמסננים משפחות רבות החוצה, לפעמים עושים זאת גם עם שעות נוספות לשעות תורניות או תקנוני לבוש מחמירים".

לטענתה המוטיבציה להפיכת בית ספר מעורב לנפרד אינה באה ממקום טהור, "אין לזה קשר לשאלת המעורב-נפרד, אלא לשאלה רחבה יותר האם אנחנו רוצים משפחות שהם לא מאנ"ש, שהם לא מהפרופיל הבני עקיבא הקלאסי ולכן אני תומכת בבתי ספר מעורבים.

''אצל החילונים קוראים לזה בתי ספר אנתרופוסופים ואצלנו קוראים לזה בתי ספר נפרדים. מאחורי כל אלה עומד הרצון לסנן", מסבירה פרידמן.

היא אינה רואה שום בעיה בחינוך מעורב עד החטיבה, "בחטיבה ובתיכון כשרמת האנרגיה בינו לבינה עולה זה באמת לא טוב לסביבה הלימודית ובהחלט נכון ללמוד נפרד, לצד זה לתנועת נוער מעורבת יש חשיבות כי לנו יש אתגר ליצור חברה מעורבת שחיה בכשרות תוך הקפדה על צניעות.

''טוב שבחברה הבוגרת החינוך הפורמלי יהיה נפרד והחינוך הבלתי פורמלי יהיה מעורב אבל בגילאים הצעירים זה חסר משמעות", טוענת פרידמן.

לדבריה האידיאל הוא ליצור בתי ספר שמכילים את כולם, "אני רוצה בתי ספר ממלכתיים-דתיים שמקבלים כל מי שרוצה חינוך דתי ואני לא בודקת אם יש כיסוי ראש לאמא ואיזו כיפה יש לאבא. ברור שיש סטנדרטים ונורמות התנהגות אבל אני רוצה שכמה שיותר אנשים יקבלו חינוך דתי ואני שמחה שבאים גם משפחות מסורתיות.

"לצערי הרב בגלל המאבקים שקיימים היום חלק מההורים המסורתיים שולחים את ילדיהם לחינוך החילוני והורים מהזרם הדתי-ליברלי שולחים את ילדיהם לחינוך משלב - חילונים ודתיים ביחד, ובכיוון ההפוך הדתיים יותר שולחים לתלמודי תורה".