אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

גבר שהתמכר לאלכוהול חייב לגרש את אשתו לאלתר, ואם לא - יופעלו כנגדו מלוא הסנקציות החוקיות.

כך פסק בית הדין הרבני האזורי בנתניה בתיק גירושין שחשף את תופעת האלכוהוליזם ההולכת וגוברת.

מדובר בבני זוג נתנייתים, הורים לשלושה ילדים, שנישאו לפני כשמונה-עשרה שנה. לאחרונה עתרה האישה לבית הדין וביקשה להתגרש בין השאר בנימוק כי בעלה מכור לאלכוהול על בסיס קבוע.

לדבריה, "פעמיים-שלוש בשבוע הוא שותה אלכוהול בכמויות מופרזות ומאבד שליטה, ואז הוא מפחיד ומאיים, מאבד שליטה ולא נותן לישון עד שנרדם. בעיקר הוא משתכר בלילות שבת ומשבש את חיי השבת, הדלקת הנרות, הקידוש, הסעודה והאחווה המשפחתית". הבעל סירב לתת גט וביקש שלום בית.

חברי בית הדין הרבני האזורי בנתניה הדיינים הרב אברהם שינדלר, הרב רפאל בן שמעון והרב יאיר לרנר חקרו ובדקו את התיק לעומק והתייעצו עם עובדים סוציאליים ואנשי הרווחה ומצאו כי אכן לא מדובר במעידה חד פעמית אלא בדפוס התנהגות קבוע.

מסתבר כי הבעל מבזבז את כל כספו על משקאות חריפים ועקב כך מגיע לביתו ומתנהג באלימות. "אדם שמנהל אורח חיים כזה בקביעות, אין סיכוי שיוכל לפרנס את אשתו ולזון את ילדיו ולנהל חיי זוגיות רגילים ולפיכך הוא חייב לגרש את אשתו".

הדיינים מתבססים על שורה ארוכה של פסקי דין וביניהם של הרב עובדיה יוסף בספרו יביע אומר, של הרב אליעזר יהודה וולדנברג בספרו ציץ אליעזר – הסבורים כי התמכרות לאלכוהול היא סיבה סבירה לאישה שתטען "מאיס עלי" ושיש לה בהחלט "אמתלא מבוררת" ולכן יש חיוב לגירושין. כלומר כאשר בעל שתוי והוא במצב של שיכרות בהחלט לגיטימי על פי ההלכה שהאישה תמאס בו וזו סיבה סבירה לכפות עליו גירושין ולשלם את דמי הכתובה והמזונות.

בפסק הדין כתבו הרבנים שינדלר, בן שמעון ולרנר כי "הבעל חייב לגרש את אשתו לאלתר. יש לקבוע מועד לסידור הגט תוך שלושים יום. אם הבעל יסרב יש לקבוע מועד לדיון בסנקציות המוטלות על החייב בגט על פי הנהלים הקבועים בבתי הדין".