בירדן זעמו על כך שמי שנתפס שם כרוצח, מוצג על ידי רה"מ כגיבור. המאבטח בלשכת נתניהו
בירדן זעמו על כך שמי שנתפס שם כרוצח, מוצג על ידי רה"מ כגיבור. המאבטח בלשכת נתניהוצילום: חיים צח, לע"מ

זה לא היה השבוע הכי טוב בשביל ראש הממשלה. למעט הפרגון שקיבל אחרי פרסום השיחה שניהל עם איש האבטחה והשגרירה בירדן רגע אחרי שחצו את הגבול, נתניהו יוצא מהשבוע הזה מוכה וחבול.

אחרי שבסוף השבוע שעבר סיפרו לנו שוב ושוב אנשיו, מקורביו ושרים שתומכים בו שהוא איתן בדעתו להותיר את המגנומטרים על שטח ההר, נתניהו התקפל. ולא סתם התקפל. הוא הציע על מגש של כסף פתרונות שהירדנים אפילו לא ביקשו, כמו הסרת המצלמות. לא פלא שהסקרים בערוצי הטלוויזיה הצביעו על כך ש‑77 אחוזים מהנשאלים חושבים שהוא טעה.

אפשר לומר שבשבוע האחרון טעות רדפה טעות. בשתי ישיבות הקבינט שהתקיימו בתחילת השבוע השב"כ הוביל קו מאוד חד וברור לפיו הצבת המגנומטרים מבעירה את השטח ועלולה להתדרדר במהירות להחרפה ביטחונית משמעותית. אחרי הפיגוע בנווה צוף הקו הזה עוד התחדד, אלא שביום ראשון כבר היה נראה שהעסק בירושלים נרגע. כמה מוסלמים אפילו עלו להתפלל בהר הבית והמהומות הצפויות בוששו מלהגיע, מכיוון שההסתה של הווקף לא תפסה.

במקביל, עוד לפני האירוע בירדן, נתניהו הפעיל לחץ על השרים המתנגדים להסרת המגנומטרים כדי שיסכימו. רובם ניאותו, כולל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שהיה מהמתנגדים המרכזיים לצעד. מי שנותרו בהתנגדותם הם השרים נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין. בסופו של דבר, בישיבת הקבינט ביום ראשון הבינו גם השרים המזוהים יותר עם הימין שעדיף פתרון פחות טוב מאשר פתרון רע. בנט, שהבין שהסרת המגנומטרים היא צעד שמרבית מערכת הביטחון מעוניינת בו, הסכים בסופו של דבר להצביע בעד ההחלטה, אבל דרש לקבוע קו אדום והוא הצבת שוטרים ושמירה על המצלמות הקיימות בהר הבית. הוא שכנע גם את השרים שקד ואלקין לתמוך בנושא. כבר כאן אפשר להצביע על טעות ראשונה. ברור שנתניהו ניסה לסיים את המשבר, אבל קשה מאוד להבין איך הדעה האיתנה והיצוקה החזיקה מעמד רק כמה ימים.

כל זה קרה, כאמור, עוד לפני המשבר עם ירדן. למעשה, כשראש השב"כ נדב ארגמן יצא השבוע לנסיעת בזק לירדן, הוא בעיקר דאג לטיפול באירוע שבו נדקר איש אבטחה בכיר בשגרירות ישראל בעמאן, כדי שצוות השגרירות הבכיר שנותר בה יוכל לשוב לישראל. שיחותיו שם עסקו גם באמצעי האבטחה בהר הבית ובדאגה לכך שהסרתם המתוכננת תביא להבנה ירדנית שיש להרגיע את השטח, אולם לא זו הייתה המטרה העיקרית. בראש ובראשונה ארגמן פעל למסמוס התחקיר שהירדנים התעקשו עליו, אחרי שפרסמו בכל מקום שמדובר ברצח בדם קר שביצע ישראלי בשני "אזרחים תמימים". תגובתו של המאבטח באירוע אומנם ככל הנראה חרגה מהמקובל, אולם היה ברור שחובתה של ישראל היא להשיב את האיש ארצה.

זעם בירדן

בניגוד לניסיונות לייצר קשר ישיר בין הסרת אמצעי הביטחון בהר הבית, לסיפור הדקירה, מהמידע שיש בידי 'בשבע' אפשר להסיק על קשר נסיבתי, אך לא יותר מכך. במערכת הביטחון ידעו שגלאי המתכות שעמדו במרכז הכותרות בשבוע יוסרו, עוד לפני שנולדה פרשת השגרירות. המשטרה הייתה היחידה שהתמידה בהתעקשותה, אך רוב מערכת הביטחון, בהובלת השב"כ, תמכה בהסרה מלכתחילה, מה שגם מבהיר מדוע היה זה ארגמן שנשלח לירדן, כתומך מובהק לעמדת הסרת המגנומטרים.

אלא שאז אירעה עוד סדרה של טעויות. הראשונה קשורה לעניין המצלמות. המשטרה לא רצתה להסיר מהר הבית את המצלמות שהותקנו שם בהחלטת קבינט ותוך סיכום מפורש עם הירדנים ואפילו עם הווקף לפני שנים אחדות. גופי ביטחון אחרים התעקשו, וכתוצאה מכך נתניהו הודיע לירדנים שבנוסף למגנומטרים, יורדו גם המצלמות. הירדנים אמנם לא ביקשו זאת, אך בוודאי שהם לא יסרבו לצעד כזה, והמצב שנוצר הוא שישראל פירקה בעצמה את כל אמצעי האבטחה המתקדמים שלה בהר הבית, בלי להציב חלופה מיידית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבין באיחור של יממה את חומרת הצעד שנעשה, הורה לשר לביטחון הפנים ודאג שגם התקשורת תדע, שבשל הרגישות הביטחונית יתבצעו בדיקות פרטניות בכניסות להר הבית. ההוראה של נתניהו לארדן הגיעה אחרי שראה את הסקרים הלא מחמיאים בערוצי הטלוויזיה ביום שלישי בערב, והבין שכש‑77 אחוזים מהנשאלים חושבים שעשית טעות - כנראה שטעית.

הטעות הנוספת של ראש הממשלה מתבטאת בכך שהפלשתינים טוענים שהסיכומים עם ירדן נעשו מעל לראשם ולא על דעתם. כתוצאה מכך גם לאחר שביום שני הוסרו כל האמצעים הקיימים בעקבות הוראת הקבינט, אנשי הווקף לא חזרו להר. למעשה, אחרי שביום שני המצב בשטח היה רגוע יחסית, העניינים התחממו דווקא לאחר שהאמצעים הוסרו. כשאנשי הווקף הבינו שישראל פשוט ויתרה, הם עשו את הצעד המתבקש והודיעו שגם להם יש דרישות.

ואם זה לא מספיק, הרי שבמקום להשיב את המאבטח בשקט לישראל, פרסם נתניהו את שיחת הטלפון והפגישה החגיגית, ובכך הלהיט את הרוחות גם בירדן. אזרחי הממלכה, שגם ככה זעמו על המלך עבדאללה על כך שאפשר לשחרר את איש האבטחה הישראלי, קיבלו ברוח מאוד לא טובה את פרסום התמונות שבהן מי שנתפס בעיניהם כרוצח מוצג בישראל כגיבור. כשהלחץ גבר, מצאה ירדן את הפתרון והורתה לאנשי הווקף לא לחזור להר, לפחות לא בינתיים.

בשורה התחתונה, גם לאחר שיותקנו אותם אמצעי בידוק מתקדמים עתידיים, ייזכר ראש הממשלה בעניין הזה כמי שלא הלך עד הסוף עם החלטתו. כמי שעשה צעד משמעותי מאוד אחרי פיגוע קשה סמוך להר, וחזר בו כשהוא בעצם אומר לעולם: 'טעיתי, אין לי את הזכות לעשות מה שעשיתי'. וזו הטעות כנראה. חוסר ההבנה שבדיוק בזירה הזאת - הר הבית, הירדנים והפלשתינים רוצים ניצחון.

בכיר במערכת המדינית אמר לי השבוע כי "ישראל הייתה צריכה לרַצות את ירדן, אבל היו דרכים אחרות. הירדנים זקוקים לנו, הרבה יותר מאשר אנחנו זקוקים להם. גם אם זו הייתה גלולה מרה מאוד, הם היו בסופו של דבר מיישרים קו עם גלאי המתכות. אחרי ההתקפלות הזאת הכול התהפך - ובסוף, אחרי שוויתרנו על הכול, המוסלמים לא חזרו להר ויש להם עוד תנאים".

מחאת יחיד

ובעוד שרי הבית היהודי נלחמו בתוך הקבינט, יש גם ח"כ אחד מהמפלגה שהחליט לעשות מעשה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' לא היה מוכן לעבור לסדר היום על הסרת המגנומטרים ונקט במהלך אישי - הוא הודיע כי לא יצביע עם הקואליציה בימים שנותרו עד סוף המושב.

"ההחלטה שלי לא להצביע עם הקואליציה זה המינימום שאפשר היה לעשות מול החלטת הקבינט. בעיניי, זו החלטה שאסור היה שתעבור בלי זעזוע של המערכת ואני עומד מאחורי ההחלטה שקיבלתי", מספר לנו סמוטריץ'.

"הורדת המגנומטרים היא התקפלות וכניעה לטרור, ותמוה בעיניי שהמהלך עבר בשקט יחסי אצל מרבית חברי הקואליציה, למרות שכמוני הם יודעים שמדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת. ההנהגה התקפלה וסיפקה ניצחון לטרור ולאלימות. מנהיגות נבחנת ביכולת לקבל החלטות נכונות וטובות לטווח הארוך, גם אם הן לא פופולריות בקרב העיתונאים בטווח המיידי", הוא מוסיף.

סמוטריץ' לוקח בחשבון גם את האפשרות שהצעד הזה יפגע בו. אמנם אנחנו ממש בסופו של מושב הקיץ ומדובר בהצבעות שרובן לא חשובות, אבל יו"ר הקואליציה דוד ביטן לא ידוע כסלחן במיוחד. חברי סיעת הליכוד כבר נענשו על החלטות אישיות דומות. עם זאת, ולמרות שסמוטריץ' הוא היחיד מסיעתו שנקט בצעד המחאה, יש להניח שהוא יזכה להגנתם של בכירי המפלגה. חלקם כנראה היו אפילו מצטרפים לצעד שלו אלמלא החזיקו במשרת שר בממשלה.

עם כל הכבוד לצעד של סמוטריץ', בסופו של דבר נתניהו צלח היטב את הסרת המגנומטרים במערכת הפוליטית מצד מימין, והביקורת בשמאל היא אפילו לא מכה בכנף מבחינתו. אבל יש עוד פקטור קטן שבו נתניהו איבד השבוע נקודות חשובות - בקרב הציבור. ייתכן שלא כל הציבור הבין את ההחלטה להציב את המגנומטרים, אבל עם ישראל הבין עוד פחות מדוע לסגת מהצעד הזה כל כך מהר ובלי שום סיבה.

לתגובות: [email protected]