חלק מבאי הכנס
חלק מבאי הכנסצילום: המרכז האקדמי לב

למעלה מ–100 מתמטיקאים, פיזיקאים, אנשי מחשבים, אנשי אקדמיה וחוקרים מובילים הגיעו השבוע למרכז האקדמי לב בירושלים לכנס המתמטיקה היוקרתי ACA 2017: Applications of Computer Algebra

משתתפי הכנס הגיעו מ–20 מדינות cרחבי העולם, ביניהן אנגליה, ארה"ב, יפן, גרמניה, אוסטריה, צרפת, פולין ועוד.

הכנס נערך זו הפעם ה – 23, אך זוהי הפעם הראשונה שהוא נערך בישראל, לאחר שפרופ' דנא-פיקארד, ראש הקתדרה למחקר במתמטיקה, תורה וחינוך במרכז האקדמי לב ונשיא המוסד לשעבר, נבחר בכנס של שנה שעברה לארח את הכנס הנוכחי.

הכנס הוקדש השנה לזכרו של המתמטיקאי הידוע ג'ונת'ן בורווין ע"ה, שהלך לעולמו לפני כשנה, ומספר הרצאות מליאה בכנס עסקו בעבודתו ובפיתוחיו.

הכנס כלל שש הרצאות מליאה, 16 מושבים ו- 130 הרצאות בנושאים מדעיים בחזית המחקר והפיתוח בחישוב סימבולי, ביניהם תחומי אלגברה מופשטת, תורת הגרפים, פיתוח אלגוריתמים והטמעתם בתוכנות חישוב סימבולי ומדעי.

כמו כן, הוצגו בכנס יישומים בתחומי מדע וטכנולוגיה שונים - אסטרונומיה, חלל ולוויינים, מכניקה קוונטית, פיזיקה, רפואה, עיבוד תמונות ועוד. חלק נוסף ועיקרי של הכנס עסק גם ליישומים בתחום חינוך המתמטיקה וחינוך מחשבים בכל הרמות. השנה, לראשונה אף נערך במסגרת הכנס מושב משותף עם כנס אשר התקיים במקביל באוסטריה, באמצעות שידור ועידה בשני הכיוונים.

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, ברך את באי הכנס וציין כי "זה כבוד למדינת ישראל לארח כנס חשוב זה בפעם הראשונה

צילום: המרכז האקדמי לב
צילום: המרכז האקדמי לב

. אני מודה לפרופ' דנא-פיקארד, למרכז האקדמי לב ולוועדה המארגנת של הכנס על ארגון הכנס כאן בירושלים. התחומים של יישומי המתמטיקה ומדעי המחשב הם שורשיה של כל אפליקציה חדשה, ותפקידי כשר המדע והטכנולוגיה של ישראל הוא לתמוך במחקר בתחומים אלה".

עוד אמר אקוניס כי ישראל היא מדינה של כישרון רב, חדשנות והשראה, והזמין את משתתפי הכנס להצטרף ולתרום למחקר ולעשייה ו"להיות חלק מהצלחתה ומכוחה של ישראל במדע, טכנולוגיה וחדשנות".

מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, אמר כי "המשרד שלנו מייחס חשיבות גדולה לתחום המתמטיקה וזה כבוד עברנו לארח את הכנס. מציאות מדומה, עיבוד תמונה ווידאו, הם רק דוגמאות מעטות לתחומים המיישמים מתמטיקה, וכמעט כל מהנדס עושה בהם שימוש על מנת לפתח אפליקציה חדשה, מוצרים ודרכים חדשות לשיפור חיינו. ישראל ידועה במדעניה ומהנדסיה, ותעשיית ההייטק היא החלק המצליח ביותר בכלכלה שלנו, תוך שהיא מבוססת על האוניברסיטאות והמרכזים האקדמיים האיכותיים שלנו".

יו"ר הכנס וראש הקתדרה למחקר במתמטיקה, תורה וחינוך במרכז האקדמי לב, פרופ' דנא- פיקארד, אמר כי "המרכז שלנו הוקם לפני 69 שנה על ידי פרופ' לב, שהתחיל עם 20 סטודנטים בתחום האלקטרו-אופטיקה, תחום שאז היה לא מוכר אך כיום לא ניתן בלעדיו. כשנשאל על ידי שר המדע לכמה סטודנטים הוא מצפה, תשובתו הייתה 500, וכולם חשבו שהוא מטורף. כיום יש לנו למעלה מ – 4500 סטודנטים, שמוכיחים שפרופ' לב היה איש חזון. כנס זה מראה שהמרכז הנושא את שמו נמצא בשורה הראשונה של מרכזי מחקר בארץ".

רקטור המרכז האקדמי לב, פרופ' קנת הוכברג, הוסיף "קיים צורך בבסיס חזק ויציב במתמטיקה, ואנחנו פועלים על מנת לוודא שהיסודות שהסטודנטים שלנו ירכשו בתחום יהיו חזקים, על מנת שפירמידת הידע שלהם תהיה יציבה וברמה הגבוהה ביותר, במיוחד במדע המחשב".

מייסד ACA, פרופ' מיכאל ויסטר (ניו-מקסיקו), סיפר "הכנס שלנו התארח במדינות רבות באירופה, צפון אמריקה ואסיה. אנו מקיימים אותו במקומות שונים על מנת שהמשתתפים יגיעו ללמוד על האזור, האנשים והתרבות, וחשבנו שבימים אלה חשוב שיגיעו לכאן לישראל".