"תיירות וקדושת הרשב"י לא הולכים יחד"

חברי ועדת הפנים של הכנסת סיירו היום (א') במתחם ציון הרשב"י במירון. ''המקום נופל בין הכיסאות''.

חיים לב - ערוץ 7 , ז' באב תשע"ז

קבר הרשב"י
קבר הרשב"י
צילום: יוני קמפינסקי

חברי ועדת הפנים של הכנסת סיירו היום (א') במתחם ציון הרשב"י במירון.

מטרת הסיור היתה להבטיח היערכות טובה יותר לקראת יום ההילולא בל"ג בעומר במירון על ידי כל הגורמים הרלוונטיים וכדי לעמוד על יכולת האתר לקלוט רבבות מתפללים הפוקדים את המקום לאורך כל ימות השנה.

במהלך הסיור התברר כי 1,700,000 מתפללים פוקדים בכל שנה את קבר הרשב"י במירון, מתוכם כ-400,000 מתפללים במהלך יום ההילולא בל"ג בעומר. "זהו האתר השני בארץ מבחינת מספר המתפללים אחרי הכותל המערבי", נאמר במהלך הסיור.

בנוסף לל"ג בעומר, שעל פי נתוני משרד התחבורה מהווה את האירוע התחבורתי הגדול ביותר בארץ, בערבי ראש חודש, חול המועד, מוצאי שבתות, מספר המבקרים באתר גדול ועומד לעיתים על אלפי מתפללים.

"היה ניתן לצפות שדרכי הגישה והחניונים באתר כזה יהיו ערוכים לקבל את מספר המתפללים הגדול, אך בפועל מוביל אל האתר כביש צר, שכל עצירת אוטובוס בשוליו כדי להוריד נוסע מעכבת את כל הנוסעים אחריו, ומגרשי חניה קטנים ולא מסודרים, כשבתוכם נטועים עצים, ופערי גבהים מסכנים את כל העושה בהם שימוש בשעות החשיכה", קבלו חברי הוועדה.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם, תהה "איך יכול להיות שקבר הרשב"י לא מכבד את עם ישראל. המקום נופל בין הכיסאות. אומרים לי שמנכ"ל משרד הדתות מוביל את יוזמת הקמת הכביש החדש. משרד הדתות אמור לעסוק בדתות, לא בכבישים. אני רואה את הטריבונות וחרד לרמת הבטיחות. עם מעט גשם ושמש זה מתבלה. לא שומרים כך על ציוד. הייתי בחניון המכונה 'מעגל התנועה'. חייבים להרחיב אותו ויש שם שטחים נרחבים לכיוון השמורה. ככה לא מסדירים חניונים".

מרדכי הלפרין, מזכיר מועצת מירון אמר כי "אין ספק שיש באזור מספיק מקום בלי לפגוע בענפים חקלאיים שעובדים עליהם עשרות שנים, ובפרט בכרמים שלנו שנודעו באיכותם בכל העולם. זוהי רק פונקציה של השקעה תקציבית. גם הרכבת תהיה פתרון. אושר כבר שהיא תגיע עד צומת חנניה, ומשם אפשר להפעיל שאטלים. זה פתרון טוב לטווח הארוך שיענה על כל הצרכים בלי השקעה בחניונים יקרים".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס סיפר לנוכחים: "לפני 3 שנים הייתי הנציג החרדי שאמר שהגיע הקץ למכוניות פרטיות בגלל שהן סתמו את כל הדרכים עוד לפני צומת גולני. מאז רק תחבורה ציבורית נכנסת בל"ג בעומר. היו הפגנות נגדי. אבל גם אם יביאו כמה רכבות, מה זה יעזור אם במקומות ההדלקה הצפיפות מסכנת חיים? רק רבי שמעון בר יוחאי עושה נס שלא קורה שום דבר. מכביש של 4 נתיבים בסוף הכל מתנקז בכפר שמאי בנתיב אחד".

עמית סופר, ראש מועצת מרום הגליל, סיפר כי מספר המבקרים גדל משנה לשנה. "זה אומר שחייבים להסדיר תשתיות ביוב, פחי אשפה וחשמל. המועצה מסובסדת על ידי משרד הפנים בסכום סמלי. יש גם את בעיית הרוכלים והחניונים. מנכ"ל משרד הדתות נותן דחיפה ומגייס משאבים, שהמקום יוכל לתפקד כיאה למקום קדוש שקולט כל כך הרבה מבקרים. התוכנית הסטטוטורית עולה ויורדת כבר 8 שנים, וקרוב לוודאי שיהיו לה התנגדויות רבות".

במהלך ישיבת עבודה שהתקיימה לאחר מכן במועצה האזורית, הוצגה תב"ע לאתר הרשב"י הכוללת 'מרכז מבקרים לתיירות'. ח"כ מוזס הביע התנגדות נחרצת ואמר כי "תיירות וקדושת הרשב"י לא הולכים יחד. לא יקום ולא יהיה".