הרב יוסף בוחן את המגילה
הרב יוסף בוחן את המגילהצילום: שי הלוי, רשות העתיקות

העותק הקדום ביותר של מגילת איכה, שהשתמר במשך למעלה מ-2000 שנה, הוצג בפני הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף ובפני סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן.

המגילה הוצגה לשניים במסגרת ביקור אותו יזם סגן שר האוצר במעבדות שימור מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות בירושלים.

בביקור הוצגו כתבי- יד עתיקים רבים, בהם: תהילים מימי רבן שמעון בן גמליאל, תפילין מימי שמעון בן שטח, אגרות בר כוכבא מתקופת רבי עקיבא ועוד, וכן ממצא הרלוונטי ביותר לערב ט' באב - העותק הקדום ביותר של מגילת איכה שנמצא במערות קומראן, ומתוארך לימי הלל הזקן.

מגילת איכה כוללת חמש קינות על חורבן הבית הראשון – אירוע ששינה באופן דרמטי את מהלך ההסטוריה, האמונה והמחשבה של עם ישראל. את מגילת זו נוהגים לקרוא בט' באב - יום הצום והאבל הלאומי לזכר חורבן בתי המקדש וירושלים.

לאחר שהראשון לציון וסגן השר יצחק כהן קראו בהתרגשות את הקינה הראשונה במגילת איכה הקדומה, הביע הרב יוסף את התפעלותו: "מגילות מדבר יהודה הן העדות הקדומה ביותר להמשכיות המסורת היהודית כבר 2000 שנה. זהו נכס לאומי ראשון במעלה".

בסיום הביקור הודה הרב לרשות העתיקות על עבודתה והדגיש ש"חשוב מאוד לשמר את המורשת התרבותית הזו לטובת הדורות הבאים".

סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן, אמר: "זהו האוצר האמיתי שלנו, ההוכחה הבלתי ניתנת לערעור לקשר ההדוק של עם ישראל ותורתו לארץ ישראל".

ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, העניק לרב ולסגן העתק ממגילת קלף של פרקי תהילים מלפני למעלה מ- 2,000 שנה והוסיף: "אנחנו שומרים ומשמרים את המגילות הללו, שנכתבו לפני 2000 שנה. התוכן שלהן, הוא זה ששמר עלינו כעם ב-2000 השנים האחרונות. ביקור הרב הראשי לישראל כאן, כמי שממשיך להחזיק את לפיד התוכן ולהעבירו לדורות הבאים, הוא בעל משמעות עצומה עבורנו, במיוחד ערב תשעה באב. מבחינתי, הוא מסמל את ההמשכיות שאתה אנחנו נצעד, לאורך 2000 השנים הבאות".

פנינה שור, מנהלת יחידת שימור מגילות מדבר יהודה ברשות העתיקות, הוסיפה: "כאוצרי ומשמרי המגילות, אנו משתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר הקיימות כיום לשמירה על האוצר התרבותי החשוב ביותר של עם ישראל בארץ ישראל, כדי להנגישו לעולם כולו".