הרס בתי עמונה
הרס בתי עמונהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

תושבי עמונה עלו הערב (שני) לאמירת קינות על חורבות היישוב הסמוך לעפרה.

רב היישוב הרב יאיר פרנק סיפר מוקדם יותר לערוץ 7 על התחושה שמלווה את התושבים ערב תשעה באב.

"מאז הגירוש לפני כמה חודשים אנחנו ברוך ה' עם הפנים קדימה לקראת בניית היישוב עמיחי, יישוב חדש באזור שילה. היו לנו ימים של שמחה, התקדמות ותכניות לעתיד. היו גם ימי שגרה עד כמה שאפשר במגורים הזמניים במדרשה''.

''אבל יש זמנים כמו היום שהלב מרשה לעצמו להציף כאב וגעגועים למקום שבו היינו עשרים שנה, המקום שבו קרו לנו דברים גדולים וקטנים שנלקחו מאיתנו ודווקא היום בערב תשעה באב אנחנו מרגישים את זה יותר", אומר הרב.

לדבריו, העלייה הערב אל ההר ואמירת הקינות במקום רק מעצימות את התחושות הכואבות, "אנחנו לא מתייאשים לרגע ולא שוכחים את עמונה, בכל יום שישי אנחנו שבים להתפלל שם וגם הערב נתכנס באתר בית הכנסת החרב ונאמר קינות.

''הכאב מתחבר לתיקון בבניית הישוב עמיחי אבל אנחנו גם מאמינים שיגיע השלב הבא והוא - בניינה של עמונה במקומה. כמו שחז"ל אומרים שעתיד הקב"ה להחזיר ישובים שחרבו. יש מנהג לפני אמירת קינות להסיר את הפרוכת אז לנו אין מה להסיר כי אין בית כנסת ואין ארון קודש אבל המקום נמצא בקדושתו ושם נתפלל ובעזרת ה' נזכה לבנות את בית הכנסת מחדש".

הצער הפרטי, מתאר הרב פרנק, מתחבר היום לצער הכללי, "הכאב והגעגוע שלנו מתחברים למשהו יותר גדול, לכאב וצער על מצב השכינה וזה נותן לנו כוחות של אמונה ותקווה ועשייה כי הצער כאן הוא לא על דבר מת אלא על דבר חי. הכאב נושא בתוכו גם תקווה ואמונה לצמיחה ובניין".