"אסור להפוך את הכותל למקום מריבה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח היום (שני), ערב תשעה באב, בבית הנשיא בירושלים, מפגש לימוד מיוחד לרגל תשעה באב, שנערך בהשתתפות המכון למדיניות העם היהודי.

בפתח הלימוד נאם ריבלין ואמר, "ברור מה משמעות חורבן הבית, אך מה המשמעות של הביטוי 'נחרשה העיר'? הרי זה תהליך בריא של התחדשות. מתברר שהרומאים גם חרשו את העיר למען יראו וייראו כדי שהאדמה והשלטון לא יקום שוב. זה לא רק הרס וגירוש אלא מחיקה של ממש וחרישה של ההיסטוריה".

"מה בין היהודים של אז בחורבן הבית ליהודים של היום השמחים והחוגגים את קוממיותה של העיר והארץ הזאת? מה החיבור שלנו לאבל ואובדן העצמאות? השאלה חוזרת ועולה שנים רבות", ציין ריבלין.

"לצערי המציאות היומיומית שלנו בישראל עונה על התשובה", הוסיף ריבלין. "הרומאים החריבו את בית המקדש ונשאר קיר הכותל שהפך לסמל דתי, ואחר כך לסמל מדיני. סביב המאבק על הר הבית והניסיון לנתק ולמחוק את ההיסטוריה שלנו, אסור לנו להפוך את הכותל למקום המריבה שלנו עם עצמנו".

"החורבנות והגלויות הותירו אותנו מעטים. אין לנו פרוויליגיה למריבה בתוכנו. יש מחלוקות בתוך בית מדרש וגם מחוץ, ולמרות זאת הגעתם כולכם לכאן היום ואני מודה לכם על האומץ", אמר ריבלין.