ירד לשפל. יורם שפטל
ירד לשפל. יורם שפטלצילום: פלאש 90

1. שפתו העוקצנית והמשתלחת של עורך הדין יורם שפטל היא אחד מסימני ההיכר שהוא סיגל לעצמו בעשרות שנות העיסוק במקצוע עריכת הדין.

צריך להודות שמדובר בשפה משתלחת מסוג מיוחד. שילוב נדיר של שפה גבוהה וסגנון נמוך, עושר בלתי נדלה של ניבים וביטויים, ובאופן כללי יכולת ביטוי ברמה כמעט בלתי מצויה.

זה מה שהפך את שפטל לחביב כל כך על כלי התקשורת, חביב ברמה כזו שלמרות מעמדו כעורך דין צמרת הוא משמש גם כמגיש תוכניות רדיו מדי שבוע, בתחנות רדיו אזורי.

2. מנהגו של עורך הדין שפטל להשתלח במילים בוטות ביריביו האידאולוגיים לא היה חביב עלי אף פעם, למרות המידה המסוימת של קרבה שיש בין עמדותינו.

לא אכחד שלפעמים נחמד לשמוע כיצד מנהיגי הצד השני של המתרס מותקפים בחריפות, אך לטעמי זו לא הדרך הראויה. אפשר להציג עמדה אידאולוגית ברורה ויציבה גם בלי להתלהם ובלי לדרדר את השיח להעלבות אישיות.

עם זאת, כל עוד העיסוק של שפטל התמקד בדעותיהם של היריבים האידאולוגיים שלו אפשר עוד לראות משהו לגיטימי בסגנון, למרות הגוון האישי והמתלהם של המתקפות.

3. אולם, ההערה שהשמיע שפטל בימים האחרונים על ממדי גופו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, וחוסר נכונותו לסגת ממנה, חוצים כל גבול של התנהגות סבירה.

מדובר בדברים גועליים קודם כל בגלל עצם ההתייחסות לממדי הגוף של איזנקוט, ומעבר לכך מגעילה גם הדרך שבה בחר שפטל לבטא את הדברים. היכולת הוורבלית הגבוהה באמת של שפטל פועלת במקרה זה דווקא לרעה, והופכת את דבריו לחמורים הרבה יותר.

ההתבטאות מבטאת אטימות רגשית וחוסר יכולת לשים גבולות. משפט נורא כזה לעולם לא היה יוצא מפיו של מישהו שאי פעם מישהו בחייו כינה אותו "שמן" במטרה להעליב אותו.

4. מעבר לזה שפטל הוא גם, עדיין, עורך הדין של אלאור אזריה. כעורך דין חלה עליו חובה מוגברת של נאמנות ללקוח שלו.

אפשר להבין אסטרטגיה שממקדת מתקפה תקשורתית בהתנהלותו של הרמטכ"ל סביב משפט אזריה. עם יד על הלב, יש המון ביקורת שאפשרת להעביר על התנהלות הרמטכ"ל סביב המשפט. איזנקוט חצה בסיפור הזה יותר מקו אדום אחד.

מצד שני, כידוע, גורלו של אזריה מונח בשלב זה במידה לא מעטה בידיו של איזנקוט. הרמטכ"ל יהיה זה שיקבל בסופו של דבר את ההחלטה בבקשה שאזריה עשוי להגיש להמתקת עונשו. למערכת הפוליטית ישנה השפעה, אך ההחלטה בסופו של דבר היא בידי איזנקוט.

ירידה לשפל שכזה בדרך התבטאותו של שפטל, עורך דינו של אזריה, פוגעת גם בלקוח שלו, אלאור אזריה. יכול להיות שבסוף הפגיעה לא תבוא לידי ביטוי מעשי, אבל לשפטל אסור, כעורך דין לקחת את הסיכון. הנכונות לקחת סיכון על חשבון הלקוח בשביל כותרת בכלי התקשורת גם היא ראויה לביקורת חריפה.