איך מחלצים לכוד מתחת לטנק שהתהפך?

ביום חמישי האחרון ערכה יחידת החילוץ הארצית (יחצ"א) של פיקוד העורף אימון חילוץ מרק"ם (רכב קרבי משוריין) ברמת הגולן.

כחלק ממאמץ מוכנות היחצ"א, שמתפקדת כיחידת מילואים, אך אנשיה בכוננות מתמדת לאירועי חירום, תרגלו הכוחות טכניקות חילוץ במקרה בו נלכדו חיילים תחת טנקים או נגמ"שים שהתהפכו או עלו על מטען.

"תפקידנו במקרה כזה הוא להגיע לזירה ולעשות את העבודה הכי טובה שלנו, על מנת להוציא את הלכודים באופן המהיר והיעיל ביותר", מסביר מפקד מחלקה ביחידה, רס"ן (מיל') גיא וולקוביץ'.

"בכל אירוע חילוץ המשימה העיקרית היא יצירת מרווח בין הלכוד לבין החלל בו הוא מצוי באמצעות כלי עבודה פשוטים ועדינים יחסית", מסבירים ביחידה. "לאחר יצירת המרווח, ניתן להשתמש בכלים מאסיביים יותר להשלמת החילוץ באופן מהיר, תוך הקטנה ככל הניתן של הפגיעה הפיזית במצבו של הלכוד".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל


"השימוש בטכניקת החילוץ גם משתנה בהתאם לתוואי השטח", מבהיר מפקד האימון, אל"ם (מיל') אמיר גולן. "בניגוד לקרקע הדרומית, המורכבת ברובה מדיונות וחולות שניתן לחפור תחתם לצורך חילוץ הלכוד, הקרקע ברמת הגולן סלעית יותר ומצריכה שימוש באמצעים נוספים ליצירת מרווח בין כלי הרק"ם לבינו".

"תרחישים מהסוג שתורגל באימון זה רלוונטיים בעיקר לפעילות צבאית בשטח", מסביר אל"ם (מיל') גולן. "אנו מכשירים את אנשי היחידה להתמודדות עם מצבים שונים, בהתבסס על ההנחה כי בודדים המחלצים שיוכלו להגיע למקום בתוך זמן קצר עם תחילת אירוע. הכשרה זו תאפשר לכל מחלץ להפעיל את הניסיון שלו לביצוע המשימה וחילוץ הלכוד".

אל"ם (מיל') גולן מדגיש כי האימון נועד לשמירה על כשירות אנשי היחידה להתמודדות עם מגוון תרחישים, ומסכם: "אנו מפיקים מסקנות מהאימון הנוכחי כפי שאנו עושים בכל אימון, כחלק מהמאמץ התמידי למציאת פתרונות חילוץ טובים ויעילים ככל הניתן".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל