תשעה באב באפרת: נפתלי בנט ואבי גבאיחזקי ברוך

שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר המחנה הציוני אבי גבאי השתתפו הערב (שני) באירוע ''הלילה לא לומדים תורה'' שנערך ביישוב אפרת.

גבאי, לשעבר השר להגנת הסביבה, טען כי הרשתות החברתיות יוצרות תחושה של הקצנה בחברה הישראלית שאינה קיימת בפועל.

"אנחנו אחרי פריימריז במפלגת העבודה, ניצחתי למרות שהסיכויים שלי היו נמוכים", אמר גבאי וסיפר על הקמפיין שהוביל בפריימריז ובמהלכו נמנע מלתקוף מועמדים אחרים. ''אמרתי שאני אעשה רק שיח חיובי, השמיצו אותי והתאפקתי הרבה. עצם הניצחון שלי מוכיח שהציבור מחפש שיח חיובי. צריך להיות אופטימיים''.

המנחה, שרה ב"ק, הזכירה לגבאי את אמירתו ולפיה אם ירכיב ממשלה הוא ישקיע בדימונה ולא בעמונה. "שרי ממשלת נתניהו קובעים שיש עדיפות כלכלית לתושבי יהודה ושומרון ואני חושב אחרת. אני לא אומר לא לתת, אבל כיום לא נותנים אותו דבר. השרים והממשלה עסוקים יותר מידי בתושבי יהודה ושומרון".

השר בנט העיר, ''אני לא חושב שתושב יהודה בקצה מקבל יותר מתושב בקיבוץ. יש דברים שעולים יותר כמו אבטחה על תחבורה, אבל המדינה משקיעה יותר בפריפריה''.

בנוגע לשיח הקיצוני בחברה הישראלית אמר בנט, ''מה הקללה הכי נפוצה היום בבתי ספר? 'שמאלן'. במילה אחת אנחנו מוחקים ציבור שלם''.

''אני משתדל שלא לצבוע ציבור שלם ולקרוא להם 'שמאלנים', כי זאת לא הדרך. אנחנו צריכים את כולם. צריך את מרצ והחרדים. לא הייתי רוצה שכולנו נחשוב אותו דבר. הדעות השונות יוצרות את העוצמה. לימין אין מונופול על פטריוטיות ואבי גבאי שירת בצה''ל בדיוק כמוני''.

בנט הבהיר כי אין כל ''הדתה'' במערכת החינוך, והסביר ''חשוב לי שכל תלמיד יכיר את המורשת הציונית ואת הרמב''ם. יש קמפיין מכוון שנועד לזרוע פחד כי בסוף חינוך הוא לא דבר תיאורטי אלא נוגע לכל ילד והורה לא רוצה שיגנבו לו את הילד.

''לכן אני מסתכל באחריות וביראת קודש על תפקידי כשר החינוך. יש תוכנית לימוד חובה ורוב תוכניות ההעשרה הן חילוניות ולא דתיות. מזעזע בעיני אם ילד יסיים 12 שנות לימוד בלי לדעת מה זה 'שמע ישראל' וקידוש״, הוסיף יו"ר הבית היהודי.

אבי גבאי ציין כי ''לי אין שום בעיה שהילד שלי ידע ויראה איך נראה דף גמרא. קידוש הוא יודע מהבית. אני נגד כל העמותות שמסתובבות בבתי הספר. אשתי רכזת בבית הספר ואני יודע מה קורה. אין שליטה על העמותות כי זה חוסך תקציב. מתארים את החילונים כפחות טובים''.

יו"ר המחנה הציוני טען כי ''יש הדתה בבתי הספר, זו האג'נדה של בנט והוא לא מסתיר את זה, וזה מתגלגל לחזרה בתשובה''.

השר בנט השיב, ''אין החזרה בתשובה. אין גדודים של ילדים שיוצאים מצפון תל אביב לבני ברק. נמשיך לתת וללמד מורשת יהודית. זה קמפיין שיקרי''.

בנט פנה לגבאי והסביר כי ''מנהלי בתי הספר הם הריבון בבתי הספר. אבי, אם תכיר את מכלול הפעילות תבין שזה לא קורה. צריך להיות עירניים. צריך לראות מכלול ולא משהו נקודתי''.

תשעה באב באפרת: נפתלי בנט ואבי גבאיחזקי ברוך

הבית השלישי

אבי גבאי סיפר כי כשהיה שר בממשלת נתניהו, בכל שבוע היתה עולה הצעה כלשהי נגד מגזר אחר באוכלוסיה. ''היה קשה לי בכל ישיבת ממשלה''. בנט הסכים עימו ואמר, ''אני מסכים עם גבאי - המדינה שלנו היא הבית השלישי".

בנוגע לפרשת אלאור אזריה אמר יו"ר הבית היהודי כי החייל ''שגה והוא צריך להיענש אבל לא לשכוח שהוא ירה במחבל''.

גבאי הלין על השיח הקיצוני שמוביל לטענתו ראש הממשלה נתניהו. ''שמענו את ביבי אומר לרב כדורי 'השמאל שכח מה זה להיות יהודי'. אני שכחתי מה זה להיות יהודי? זו אמירה נוראה. אני בעד מדינה יהודית אבל כשאני מסתכל על חוק הלאום זה בסתירה לדברים של משה רבינו. חוק הלאום הוא לא יהודי''.

בנט חלק עליו והבהיר כי ''חוק הלאום הוא חיוני .יש מדינה יהודית שנותנת שיוויון זכויות אבל לאום יש רק ליהודים. לערבים יש עוד ארצות. אני משקיע מאמצים לקדם את הערבים במדינה. לערבי יש זכויות שוות אבל ברמה לאומית הזכות היא רק ליהודים - לכן יש חוק שבות רק ליהודים''.

שר החינוך אמר עוד כי יש לנקוט ביד קשה נגד ההתפרעויות במגזר הערבי. ''יש נקודת שבר שאירעה באום אל פחם. כשיש מחבל - ואני לא צובע את כל הערבים - ויצאו אלפי ערבים ותמכו ברוצחי שוטרים, זה דגל צהוב. צריך לראות שמבחינה ביטחונית נהיה עם יד קשה בהחלת אכיפת החוק''.

גבאי הדגיש בפני בנט ''אני מסכים איתך. יש להחמיר עם התנועה האיסלאמית. מזעזע מה שקרה באום אל פחם".

הר הבית

גבאי התייחס להתפרעויות הערבים בהר הבית ולסטטוס קוו במתחם. ''אמרו שבית המקדש ירד מהשמיים. אני לא מרוצה מלראות מוסלמים חוגגים על הר הבית. יש מאות יהודים שעולים להר הבית. את ההחלטה של משה דיין (למסור את ניהול ההר לירדן) אי אפשר לשנות. אני לא חושב שאפשר לעשות שינוי בהר הבית וטוב לי עם זה״.

בנט התייחס גם הוא לנושא ואמר ''הר הבית בידנו. יש מגמה חיובית שיותר יהודים עולים להר הבית. אני אזהר כחבר קבינט אבל אומר - כשיש אומץ אפשר לשנות כמו שהיה עם החלת הריבונות בגולן. האם מחר עושים זבנג וגמרנו? לא, יש לנו אחריות. הר הבית זה המרכז הלאומי של העם היהודי ורק של העם היהודי''.

לדברי בנט, כיום ''יש אפלייה חמורה נגד יהודים. זה שאסור ליהודים להתפלל זו אפליה. אני אישית לא עולה להר הבית מאז שהייתי בנוער התחיה בגיל 14''.

יו"ר הבית היהודי התייחס בסיום דבריו לאמירות בליכוד נגד שירות הביטחון הכללי. ''השב''כ מצוין, זה לא אומר שאסור לחלוק. אני לא מקדש עמדות של כוחות הביטחון וכולם יכולים לטעות", אמר.

יו"ר המחנה הציוני אמר בסיום האירוע, ''אנחנו בגאולה מושלמת. יש לנו מדינה וריבונות. 70 שנה בנינו מדינה מטורפת ויש היום תחושה מציבור רחב שנמאס לו מפלגנות. גם אצל ערבים וחרדים ואצל הימין היו תגובות טובות ורצון לאיחוד''.