חיילים נאציים (שיחזור)
חיילים נאציים (שיחזור)צילום: iStock

יותר מ-20,000 בני אדם ביקרו במוזיאון פרטי בברלין המשחזר את הבונקר בו התאבד העריץ אדולף היטלר, מאז נפתח לפני כחודשיים. הבונקר האמיתי בו התאבד היטלר נהרס ב-1947.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי המוזיאון נועד להמחיש את סכנות הדיקטטורה. מדובר בתצוגה שכותרתה "כך זה יכול לקרות", הכוללת גם אלפי מסמכים, צילומים וחפצים שמספרים את סיפורה של העריצות הנאצית, מילדותו של היטלר באוסטריה, דרך שירותו במלחמת העולם הראשונה, עלייתו לשלטון, שנות המשטר הנאצי והתאבדותו של היטלר באפריל של 1945.

מנהלי המוזיאון טוענים כי מדובר ב"תיעוד הגדול ביותר בעולם לגבי היטלר". המוזיאון נוצר בארבעה חודשים בלבד בעלות של 1.5 מיליון דולר.

ההיסטוריוןוילנד גיבל, והיזם, אנו לנצה, אמרו לכלי תקשורת מקומיים שהם רוצים להראות לאיזה שפל עלולה חברה להידרדר כשהיא מעבירה את המושכות לידיו של רודן. הבונקר המשוחזר מוצג מאחורי לוחות זכוכית ואסור למבקרים לצלמו.

סוכנות רויטרס דיווחה כי לגיבל בן ה-67 עניין אישי בנושא משום שאחד מסביו שירת במסגרת כיתת יורים נאצית, ואילו סב אחר הסתיר יהודי. הוא אמר שהואשם ע"י מתנגדי המוזיאון בכך שיצר "היטלר דיסני", בכך ששיחזר את הבונקר. תשובתו: "זהו החדר בו הפשעים הסתיימו, בו הכל הסתיים, אז לכן אנו מראים אותו".

הוא סיפר כי רבי מהמבקרים מפגינים בורות לגבי התקופה הנאצית ושואלים שאלות כמו – "מדוע היהודים מימנו את היטלר?" ו"מי הכניס את הנאצים לתאי גזים?". לדבריו, המוזיאון מקבל מבקרים רבים בגילאים 16-17 וכי מרביתם לא מתעניינים במיוחד בנושא, אך בערך 15 או 20 אחוז מפגינים עניין.