יודח? נשיא ברזיל מישל טמר
יודח? נשיא ברזיל מישל טמרצילום: רויטרס

האם ברזיל בדרך להדיח נשיא שני בתוך שנה בלבד? הבית החתון של הפרלמנט הברזילאי יצביע מחר, רביעי, האם להרשיע את הנשיא המכהן מישל טמר באשמת שחיתות.

אם רוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט יציבעו בעד הרשעתו, וההחלטה תקבל את אישור בית המשפט העליון של ברזיל, יושעה הנשיא טמר מתפקידו למשך 180 ימים ויעמוד לדין.

טמר עצמו החליף את הנשיאה הקודמת דילמה רוסף שהודחה בעקבות האשמות בשחיתות באוגוסט 2016. במידה ומעל לשילש מחברי הפרלמנט יחליטו לתמוך בנשיא, הוא יוכל להישאר בתפקידו עד לבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הבאה.

על פי הערכות של פרשנים פוליטיים בברזיל, ההצבעה תהיה צמודה במיוחד מאחר וחברי הפרלמנט חוששים לתדמיתה של ברזיל כמדינה בעלת שלטון לא יציב, במידה ויחליטו להדיח נשיא שני בתוך שנה אחת בלבד.

טמר, מנהיג "מפלגת הפועלים", מואשם בשחיתות לאחר שאחד ממקורביו קיבל 150 אלף דולר במזומן במהלך שתועד על ידי רשויות החוק. לטענת החוקרים בברזי, הסכום היה חלק מסכום של 12 מיליון דולר שטמר ומקורבו היו אמורים לקבל לאחר שהיו מעורבים בעסקת ענק.

"ההאשמות הן חזקות מאוד. העובדות מדברות בעד עצמן" אמר קרלוס לימה, תובע בכיר שהיה מעורב בחקירת המקרה. ממשל טמר נתקל בקשיים מיד עם הקמתו. זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד הנשיא, נאלץ טמר לראות את שר התכנון שלו, רומרו ג'וסה, מתפטר מתפקידו לאחר שהוקלט מתכנן עסקת שוחד.

בחודש אפריל האחרון הורה שופט בית המשפט העליון בברזיל לפתוח בחקירה נגד שמונה שרים נוספים שהיו מעורבים ככל הנראה בעסקאות שוחד עם חברת הנדל"ן הגדולה בברזיל. טמר עצמו מכחיש את ההאשמות נגדו וטוען כי מדובר במזימה פוליטית שנועדה להדיח אותו מתפקידו, וכי לחוקרים אין שום תיעוד של הכסף שקיבל לכאורה כשוחד.