"הבנות שרקדו אצלי גרמו לי להבין שיש בעולם אהבת חינם". 'משמחים' בפעולה
"הבנות שרקדו אצלי גרמו לי להבין שיש בעולם אהבת חינם". 'משמחים' בפעולהללא קרדיט צילום

"אם החתונה שלי הייתה בלעדיהן, זו הייתה חוויה שונה לגמרי. קרוב ל‑30 בנות שאני לא מכירה באו, רקדו סביבי, יצרו מעגלים ועשו לי שמח", מספרת גלית הודיה בניטה, שנישאה לפני כמה שבועות. "הבנות נתנו לי הרגשה טובה, שאני כלה מיוחדת שכדאי לשמח אותה. זו חוויה מדהימה, זה לא מובן מאליו. המשפחה הקרובה והחברים לא כל כך קמו לרקוד, והבנות האלה לא הפסיקו לרקוד. הן גרמו לי להבין שיש בעולם הזה אהבת חינם. אם הייתי יכולה הייתי רוצה להחזיר להן בחזרה". בניטה והאיש הטרי שלה הם מאזור חיפה והקריות. שניהם חוזרים בתשובה. את החתונה החליטו לעשות בהפרדה מלאה, גם הישיבה וגם ההרקדה, ואולי זו הסיבה שהמשפחה והחברים לא כל כך התחברו לסגנון. "יש לי חברותא מארגון 'הקשר היהודי' כבר שנים. היא סיפרה לי על 'צוות משמחים' וחיברה אותי אליהם. לפני כן לא ידעתי שיש דבר כזה".

'צוות משמחים' בונה אט אט את חורבות ירושלים, עוד לבנה של שמחת חתן וכלה שהם כלל לא מכירים, עוד שותפות באירוע בר מצווה שמצריך תוספת שמחה מיוחדת. כמו שאמרה בניטה, אהבת חינם. הצוות הוקם לפני 6 שנים בידי אביחי גרינוולד, אז מההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי. הרעיון היה שכל זוג שעומד תחת החופה יוכל לזכות לשמחה אמיתית גם אם הוא בודד, או בעל יכולת מועטה. בעבר מנה הצוות עשרים-שלושים בחורים צעירים ונמרצים שהשתדלו להגיע לכל מקום אליו נקראו. מאז גדל הארגון, והיום מרכזת אותו סַלוּמֶה זגורי, המסיימת שנת שירות לאומי. זגורי ואני מדברות בדיוק אחרי שהיא סיימה שיחה שבה הוזמן צוות משמחים לבר מצווה. "איזה סיפור עצוב", היא נאנחת ומספרת על זוג תאומים שנכנסים בשער גיל המצוות. האם, שהתעללה בילדים, יושבת בכלא, האב אברך שמתקשה לפרנס. נשמה טובה שלקחה על עצמה לארגן את בר המצווה של האחים האלה, שהספיקו לעבור לא מעט, הזמינה צוות שיעשה שמח בערב המיוחד.

מי שמזמין את צוות המשמחים לחתונה או לבר מצווה, מתבקש למלא מסמך שבו הוא כותב היכן מתקיים האירוע, כמה בנים או בנות נדרשים, האם יש הסעה ופרטים טכניים נוספים. שני תנאי הסף להגעת המשמחים הם רחבת ריקודים נפרדת והרצון של בעלי השמחה בכך. מאז ימי גרינוולד הארגון התרחב, והיום יש רכז בנים לכל אזור ורכזת בנות לכל עיר. הצוותים מכונסים לקבוצות ווטסאפ בניהול הרכזים, ויש 50 קבוצות כאלה. "מי שפונה אלינו הם חוזרים בתשובה, גרים, וגם אנשים שמתייתמים מאב או אם בין האירוסין לחתונה. במקרה כזה הרבנים אומרים לא לדחות את החתונה, אבל בגלל האבל אנשים לא רוקדים או לא מגיעים בכלל לחתונה".

קשר מהחתונה עד הלידה

זגורי נזכרת בזוג שבו גם החתן וגם הכלה התייתמו בזמן ההכנה לחתונה. "בליל המקווה הכלה החליטה שהיא חוזרת בתשובה והחליפה את כל הסגנון של האירוע לסגנון דתי". המלווה של הכלה התקשרה וביקשה להזמין מעכשיו לעכשיו 100 בנים ו‑100 בנות שיגיעו לשמח. מספר גבוה של חבר'ה בכל קנה מידה. "הגיעו 170 חבר'ה והיה מטורף. זה היה אירוע ממש משמח. היא לא האמינה שהמשאלה שלה התגשמה ושאלה 'מה, ככה זה עם ישראל?'".

החתונה שהולכת עם זגורי כבר כמה שנים היא של כלה בשם נתנאלה. "זו הייתה חתונה חרדית לגמרי, אולם לנשים ואולם לגברים. הכלה הייתה מלאך ממש, וכל החתונה הרגשתי שהיא זאת שמנסה לשמח אותנו ולדאוג לנו". גם אחרי החתונה המשיכה נתנאלה לשמור על קשר עם הבנות ששדרגו בכמה רמות את הערב היפה בחייה. "היא פתחה איתנו קבוצת ווטסאפ, סיפרה על ההיריון שלה וגם על הלידה".

כאמור, 'צוות משמחים' מביא בני נוער גם לאירועי בר מצווה ותמיד יש שם סיפור. זגורי מספרת על בר מצווה שהעלתה בעיניה דמעות. "מישהי התקשרה אליי וביקשה 50 בנים לשמחת בר מצווה. היא סיפרה שהיא חלתה בסרטן בפעם השלישית ולא גילתה לאיש, אפילו לא לבעלה, שהמחלה היכתה בה שוב. היא ידעה שלא נשאר לה הרבה זמן, ולכן רצתה שזה יהיה האירוע הכי משמח בעולם בשביל הבן שלה. ב"ה הצלחתי לארגן לה והיה אירוע מאוד שמח. היא התקשרה להודות בבכי ואמרה שהיה אירוע מקסים. כל אחד מהמשמחים קיבל כמזכרת את 'תפילה על השמחה'".

הגיל המינימלי למשמחים של חתונות הוא 17, ולבר מצוות הוא 13. "כשיש לנו בר מצוות אנחנו מנסים שהמשמחים לא יהיו מבוגרים מדי אלא יתאימו לגילו של חתן השמחה. בתחום החתונות אנחנו מחפשים גם מתנדבים גדולים יותר, כי לפעמים בני הזוג מאוד מבוגרים ואז הם מבקשים משמחים שעברו את גיל 25 וכאלה קשה למצוא". במשרדי 'משמחים' אפשר למצוא גם את הספר 'עוז והדר לבושה'. הספר מכיל רשימה ארוכה של בעלי מקצוע רלוונטיים לשמחות: שמלות כלה, מאפרים, קייטרינג ועוד, שגובים בעבור השירות שלהם מחיר סמלי, או שהם חינמיים לגמרי. הספר, לעילוי נשמת הדר בוכריס והדר גולדין, מסייע למעוטי יכולת או למי שמארגן בעבורם שמחה.

זגורי מתנדבת בעוד לא מעט מסגרות, אבל מה שמניע אותה להשקיע ולהתמיד בסוג הזה של נתינה והתנדבות הוא הרגעים שאחרי. "את הולכת לישון כשבאוזניים שלך קולות השמחה והתודה ומול עינייך החיוך של הכלה. זה מספק וממלא וזו התנדבות ממש כיפית". 'צוות משמחים' מחכה שתפנו אליו דרך דף הפייסבוק 'צוות משמחים' בהודעה פרטית. "במרכז יודעים עלינו, בצפון ובדרום פחות". וכן, גם שם יש לא מעט בנים ובנות מלאים בהתלהבות ואהבת ישראל, שרק מחכים להגיע לשמחה שלכם כדי לעשות לכם טוב על הלב.