נדב העצני
נדב העצניללא קרדיט צילום

זה הזמן להעניק חנינה לאלאור אזריה, ויפה שנייה אחת קודם. הגיע הזמן להניח את הפרשה המיותרת הזאת הרחק מאחורינו, והדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות חנינה מיידית שיעניק הרמטכ"ל. כזו שתותיר את שני הצדדים הניצים חבולים אבל על הרגליים, כי שניהם שלנו.

המדור הזה אינו גדול דיו כדי לתאר את מכלול הטעויות שבוצעו בפרשה הזאת. החל מאיוולת של חייל סדיר, שללא ספק טעה, ולו בכך שלא ביצע את הוראות מפקדיו וירה במחבל שרוע לנוכח מצלמות 'בצלם'. אמנם למחבל הזה היה מגיע למות, אבל לכל הפחות אדם תבוני היה חייב לקחת בחשבון שעלולים לתעד את החיסול ולעשות ממנו מטעמים. אזריה טעה גם בהמשך הדרך, בין היתר כאשר איפשר לעו"ד יורם שפטל להשתלח בשמו בכל העולם בצורה לא ראויה, שפגעה גם בו עצמו.

מנגד, צמרת הצבא ושר הביטחון הקודם כשלו בהתמודדות עם פרובוקציה שגרתית של ארגון עוין, כאשר נכנסו לפאניקה לנוכח הסרטון שהפיץ 'בצלם'. במקום לנהל חקירה עניינית מהירה ודיסקרטית, ולהעמיד את אזריה לדין בפני מפקדיו על הפרת הפקודות, הם העלו את אזריה על המוקד, כאילו כדי לנקות את צה"ל והמדינה כולה.

ראשי המערכת חרצו משפט פומבי עוד קודם שהחלה חקירת מצ"ח. בד בבד גלגלו את הסוגיה לבתי המשפט ולמדיה העולמית, תוך הוצאת הירי במחבל מהקשרו.

אזריה היה צריך להישפט על ידי מפקדיו, לבלות שלושה חודשים במעצר ובא לציון גואל. כך, היום הוא כבר היה אזרח חופשי שמעטים היו זוכרים את שמו. הנתיב השגוי של מפקדי צה"ל העמיד את הלכידות הלאומית שלנו במבחן מיותר, וחבל שכך.

ואזריה עצמו? הוא נענש מספיק, במעצר הממושך בבסיס, בחוויה המטלטלת בחקירות ובבתי המשפט. הגיע הזמן לשים לכל אלו קץ.

נדב העצני

עו"ד ופובליציסט