אילוסטרציה
אילוסטרציהthinkstock

ועדת הכספים אישרה אחר הצהריים (א') תקנות לפיהן תינתן הנחה באגרת רישוי רכב למי שיתקינו ברכביהם מערכות בטיחות המתריעות על תאונות אפשריות ועל סטייה מנתיב.

זאת לאחר שכבר משנת 2013 ניתנת הטבה במס קנייה על רכבים חדשים בהם הותקנו אותן מערכות. ההנחה תהיה בגובה של 1,500 ש''ח בפריסה לשלוש שנים והיא תכלול כל רכב פרטי או מסחרי במשקל של עד 3.5 טון, משנת הייצור 2000 ומעלה.

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הביע תמיכה בתקנות אך שאל את נציגי משרד התחבורה "האם זה לא משרת בעיקר את מובילאיי? אני זוכר את האפוד הצהוב, זה טראומה בשבילי".

הצטרף אליו ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שאמר "אכן צריך לוודא שיש תחרות. זה מהלך חשוב וצריך לוודא שכל השחקנים בתחום של מערכות בטיחות לרכב יוכלו להתחרות בעניין הזה".

חוה ראובני מהלשכה משפטית במשרד התחבורה הסבירה כי "יש שלוש חברות בתחום הזה כעת. החברות הן מוביל-איי, אייווקס ואדי מערכות. אלה שלוש החברות הקיימות כרגע ויכול להיות שיכנסו חברות נוספות בעתיד".

חברי ועדת הכספים הביעו תרעומת על-כך שההטבה מוגבלת ל- 80 אלף רכבים מתוך שני מיליון רכבים פוטנציאליים לנושא וזאת בשל מגבלת תקציב. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר "אנחנו חושבים שהוספת מערכות בטיחות לרכבים זה דבר נכון וחשוב, במיוחד נוכח הקטל בדרכים שלא ממש מצליחים להתמודד איתו, אז פתאום יש פה מגבלת תקציב?''.

ח"כ רוזנטל טען כי "גם מבחינה משפטית זה לא עובד, אם אני הייתי ה-80 אלף ואחד, הייתי הולך לבג"ץ ואומר שהפלו אותי".

מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה, דפנה עין דור, אמרה בדיון כי "יש שני מיליון רכבים פוטנציאלים אבל יש כאלה שזכאים כבר מ-2013 ולא עשו את זה מהסיבות שלהם. מחיר המערכות ירד לכולם גם למי שלא יעשה את זה דרכנו".

יו"ר הוועדה ח"כ גפני סיכם:, "אנחנו לא שבעי רצון אבל אנחנו נתמוך בזה. רשמנו שלאחר שייבדק העניין וימצא שזה עובד טוב, אתם תוסיפו עוד כסף. 60 מיליון ש''ח זה לא סוף פסוק. אני מבקש שתתנו בעוד שנה דו"ח לוועדה לראות עד כמה משתמשים בזה. אם יתברר שזה לא מספיק אנחנו מבקש ממשרד האוצר להוסיף תקציב לעניין".