אוטובוס
אוטובוסצילום: ISTOCK

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית התכנסה היום (רביעי) לשורה של דיונים שעסקו בפתרונות לתחבורה ציבורית בשבת, במעקב אחר שילוב בין אמצעי התחבורה השונים ובהיערכות לפתיחת קו הרכבת בין עכו לכרמיאל.

יו"ר הועדה ח"כ דב חנין פתח את הישיבות ואמר כי עמדתו היא שלא צריך להפוך את השבת לעוד יום חול וכי כולם מעוניינים ביום מנוחה, אך זה לא אומר שלא צריך לתת פתרונות לאנשים שרוצים לנוע ממקום למקום בשבת.

"זה לא עימות בין דתיים לחילוניים, אין כוונה לפגוע בחרדים ובטח שלא לעשות דברים כדי להכעיס", אמר. עם זאת הוא הוסיף כי "צריך לחשוב על הסדר חדש לשבת ישראלית, במקום הסטטוס קוו שלא נותר בו היגיון. מי שאין לו כסף נידון היום להישאר תקוע. אם משרד התחבורה לא מסוגל להרים את הכפפה אני מציע שזה יעבור לעיריות. אין סיבה שתל אביב וחיפה יתנהלו כמו בני ברק".

מנכ"ל עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי לפי הסקר שביצעה העמותה עבור הדיון היום, שמי שמתיימר לטעון שהוא מבצע את רצון הציבור למעשה לא מייצג אותו ואפילו לא את רצון מצביעיו.

הוא ציין כי 73% מהציבור היהודי הבוגר תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכי יש עלייה עקבית משמעותית בתומכים בעמדה זו במהלך השנים. לדבריו, 70% ממצביעי הליכוד תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכן 82% ממצביעי כולנו, 92% ממצביעי ישראל ביתנו, 55% ממצביעי הבית היהודי ואפילו 7% ממצביעי יהדות התורה.

"הציבור באופן עקבי וגובר מצפה לשינוי מדיניות בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת", טען רגב.

היו"ר ח"כ חנין אמר כי כבר כיום לפי החוק חייב שר התחבורה להבטיח רמה של שירות בהגעה למקומות ציבוריים, כמו בתי חולים, גם בשבת. הוא הזכיר כי בבג"ץ מתנהלת עתירה בעניין שח"כ תמר זנדברג היא בין מגישותיה וביקש את תגובת משרד התחבורה.

מנהלת אגף תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד, נועה אבירם, הוסיפה: "אנחנו נשיב לבית המשפט ולא לוועדה".

ח"כ זנדברג אמרה כי פתרונות כמו "שבוס", "נוע תנוע" ו"ימבוס" הם לא רק פעולות צדקה אלא מחאה ציבורית של ממש, המעידה על הצורך בתחבורה ציבורית בשבת. לדבריה, "הפער בין עמדות הציבור לעמדת המערכת הפוליטית הוא בולט וזועק. זו סוגיה תחבורתית בלבד ולא סוגיה של דת ומדינה. השבתת התחבורה הציבורית בשבת מונעת פיתוח תחבורה ציבורית במשך כל ימות השבוע, מאחר והיא דוחקת אנשים לרכוש אוטו כדי לנסוע בשבת, והם משתמשים בו גם בשאר ימות השבוע".

ח"כ יעל כהן פארן טענה כי היא לא נוסעת בשבת אבל רוצה שתהיה אפשרות לאנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. לדבריה, השאלה היא קודם כל פוליטית. לדבריה, "אני גרה ביישוב שרובו חילוני, אבל המועצה לא תעז להפעיל תחבורה ציבורית בשבת כי בקואליציה יש חובשי כיפות. השינוי צריך להיות קודם כל פוליטי".

ח"כ ישראל אייכלר תהה מה היה קורה אם היה מארגן הסעות שיאספו נוסעים מתחנות האוטובוס אמצע השבוע, ומה הייתה עושה המשטרה לעמותה כזו. הוא טען כי מדובר בהפרת חוק. "אם משרד התחבורה מתעלם מהפרת החוק אני קורא לנהגים להתארגן ולהפעיל הסעות גם באמצע השבוע. יש פה עוול נוראי שבאמצע השבוע כופים על הציבור את מונופול התחבורה הציבורית שלא נותן שירות ראוי, ובשבת זה הפקר".

ח"כ זנדברג שאלה את ח"כ אייכלר מי קבע שמדובר בהפרת חוק והוא השיב, "זה חוק של הכנסת שלכם שאסר על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואם זה חוקי אז שיהיה גם בראשון עד חמישי. מה שנשאר מצביון השבת הוא שאין תחבורה ציבורית, ואם רוצים לבטל גם את זה אז אפשר להכריז בזאת על הקמת מדינה חילונית דמוקרטית לכל אזרחיה, בלי שום מעמד לדת היהודית".

רועי שוורץ תיכון, נכדו של יו"ר הכנסת לשעבר מטעם הליכוד דן תיכון ומייסד "נוע תנוע" אמר לח"כ אייכלר: "אני מצביע לליכוד, למפלגת חירות ליברלית, ומצביעי ליכוד תומכים בזה, איך אתה יכול למנוע מ-70% מאזרחי המדינה שרוצים בכך תחבורה ציבורית בשבת? החרדים בחיפה מאושרים כמו החרדים בבני ברק ובירושלים והתחבורה הציבורית לא פוגעת ברגשותיהם. מי שצריך תחבורה ציבורית זה דווקא אנשים שאין להם והגבלת תחבורה ציבורית בשבת אומרת שמי שעני שיישאר בבית ביום החופש היחיד שלו".

ח"כ אייכלר אמר בתגובה: "קודם כל שתהייה תחבורה ציבורית כמו שצריך 5 ימים בשבוע, ואחר כך תדברו על השבת".