לא צפוי מדי, לא וירטואוזי מדי. הרכב 'שבט אחים'
לא צפוי מדי, לא וירטואוזי מדי. הרכב 'שבט אחים'צילום: נעמי רטבי

לפתוח את עונת הנחמות, השמחות והחתונות בדיסק הרמוני ונעים לאוזן זה כיף.

מוזיקה משמחת לב, זורמת, כזו שמשאירה הרבה מקום למחשבה ודמיון. אם גם אתם כמו המוני בני ישראל עולים בימים אלה צפונה, ותצליחו לשכנע את הילדים לשים אותו במערכת של הרכב המשפחתי, הרווחתם. מבטיחה לכם שיהיו ברכב פחות מריבות. לפחות עד שהדיסק ייגמר.

אני מודה שזה לא טריוויאלי בשבילי. כאחת שעובדת עם מילים, האוזן לא מורגלת במוזיקה נטו. בדרך להתחברות לאלבום כזה או אחר, המילים עושות אצלי לפחות חצי מהדרך, אם לא יותר. אני בוחנת את הכתיבה, את הריבוד, את העומק והזרימה של המילים, וליד זה, באופן שווה ומשלים, מגיעה המוזיקה. המקוריות, ההרמוניה, הביצוע וכמובן ההשתלבות שלהם זה עם זה. בדיסק 'בגן עדן מקדם' של 'שבט אחים' אין מילים, מה שמגביר את עוצמת הנגינה ומשאיר אותה לבדה בזירה, לעשות את העבודה ולחבר את המאזינים ליצירות.

מרבית הנעימות שבחרו חברי הרכב 'שבט אחים' לנגן בדיסק הן מוכרות, כך שאפשר להאזין, לזמזם ולהתפעל מהעיבודים. כי מצד אחד הם עושים את הטוויסט הראוי בניגון, ולא נותנים לו להיות צפוי מדי, ומצד שני לא משתלטים עליו ולא מתיימרים להפגין וירטואוזיות על חשבון הנעימה המקורית.

הרכב 'שבט אחים' הוקם לפני עשור על ידי שלושה אחים במטרה לעשות שמח להורים שחגגו יובל לנישואיהם. "התחלנו להקליט יחד, נהנינו מאוד, המשכנו וצירפנו עוד מוזיקאים לפי הצורך", מספרת דבורה בליניקי, מנגנת, עורכת המוזיקה והרוח הנושבת במפרשי ההרכב.

מאז החגיגות להורים עברו כבר יותר מעשר שנים ולא מעט הקלטות, והדיסק הנוכחי הוא החמישי במספר. בשנים החולפות גם ההרכב השתנה ונמתח, בנוסף לשלושת האחים המייסדים: דבורה, אחותה, רחל הכנרית והאח הרב דניאל כהן, רב היישוב בת עין. חברים בו היום גם שני ילדים של דבורה ונגנים נוספים לפי הצורך.

המנגינות, כאמור, מאוד עשירות והרמוניות. המאזין יוכל להבחין בקלרינטים, כינורות, חלילים, נבל, קונטרה בס, צ'לו, כלי הקשה ופסנתר. נראה שמאחורי העיבודים הושקעה מחשבה רבה גם בכך שכל כלי יבוא לידי ביטוי בדיוק במקום המתאים לו.

באלבום 15 רצועות, מ"שמח תשמח" של חיים בנט ומשה שור, דרך "י‑ה ריבון" של ויז'ניץ ועד ארבע בבות של חב"ד. רק ניגון אחד מגיע מעולמה של יהדות ספרד – "ישמח חתני" המקפיץ, שמקבל כאן עיבוד נפלא. כשהאזנתי לו שמחתי והצטערתי. שמחתי על ההחלטה להכניס אותו פנימה ועל הביצוע, הצטערתי שמכל הסגנון שהוא מייצג נבחר רק אחד.

בשורה התחתונה, בעולם המלל האינסופי שלנו, לא תזיק כאן קצת מוזיקה מזוקקת. לכו על זה.