ליאת רון
ליאת רוןצילום: עדי אורני

החלטת בג"ץ לבטל את חוק מס דירה שלישית מנעה את כניסתו של אחד החוקים הכי מיותרים בתולדות הכלכלה הישראלית, המתחרה בנזק הפוטנציאלי לאזרחי מדינת ישראל שעלול היה לגרום חוק מע"מ אפס של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד.

מרוב להיטות להוריד את מחירי הדיור, מטרה ראויה בפני עצמה, החליט משה כחלון להפחיד את המשקיעים ולהטיל עליהם מס בגובה של עד 18,000 שקלים לשנה, אם ימשיכו להחזיק בנכס השלישי שלהם. כך נוצר מצב אבסורדי שבו מי שבבעלותו שתי וילות בסביון – פטור ממס, בעוד מי שיש לו שלוש דירות זולות בירוחם ישלם את מלוא המס. שלא לדבר על עצמאים קשי יום, שהדירות שקנו הן הפנסיה שלהם.

אז נכון, כ‑850 משקיעים נבהלו ונפטרו מהדירה השלישית שלהם, ואחרי הפסיקה יצטרכו באוצר להחליט אם יגבו מהם בחזרה את הפטור ממס שבח שקיבלו על פי המתווה שאושר בוועדת הכספים. אבל תסכימו שמדובר בפרומיל שהשפעתו על מחירי הדיור שולית, אם בכלל קיימת, והשאר או שישבו בסבלנות על הגדר וחיכו להחלטת השופטים, או שקנו נכסים בחו"ל.

מה גם שעוד טרם נכנס החוק לתוקף, רבים ממשכירי הדירות השיתו או הודיעו שישיתו את התשלום על השוכרים וכך מחירי השכירות החלו לנסוק מעלה. התומכים בחוק טוענים שאין קשר בין "סעיף כחלון" שהוכנס לחוזים לבין המיסוי על דירה שלישית, אבל כמי ששכר הדירה שלה כבר הוקפץ ב‑900 שקלים בחודש, אני יכולה לדווח ממקור ראשון שמדובר בעובדות קשיחות.

טוב יעשה שר האוצר אם ישלים עם קביעת בג"ץ, ויערוך לחוק "מס דירה שלישית" קבורת חמור במחשכים ולא יחזיר אותו לעוד סיבוב בוועדת הכספים. יש לו בקנה את "נטו משפחה" ו"נטו תעשייה", שיתרכז בהן.

ליאת רון

כתבת ופרשנית בגלובס, מגישה ברדיו צפון