סכנה שניתן למנוע. אילוסטרציה
סכנה שניתן למנוע. אילוסטרציהצילום: עביר סולטאן. פלאש 90

הקיץ עדיין רחוק מלהסתיים, אך כבר כעת ניתן לראות בקיץ הנוכחי תקופה גרועה מאוד בהיבט הטביעות של ילדים ולא רק ילדים בבריכות ובחופים ברחבי הארץ. האם מדובר ברשלנות של מצילים? עו"ד עמיקם חרל"פ משוכנע שכן.

בראיון ליומן ערוץ 7 עורך עו"ד חרל"פ הפרדה בין בריכות לים ואומר: "אנחנו צריכים להפריד בין ים לבריכה. לגבי ים, יש מציל שהוא בדרך כלל מציל מורשה והבעיה העיקרית היא שהחינוך של המתרחצים בים לא תמיד נכון, לא מצייתים למצילים, והגרוע מכל הוא רחצה בחופים לא מורשים. אנשים שמים את החיים שלהם על כף המאזניים. לעומת זאת בבריכות התמונה שונה לחלוטין. המציל שולט על שטח קטן ואמור לראות את האנשים לכל אורך הזמן ולהיות קשוב ודרוך".

ועם כל זאת לא מעט ממקרי הטביעה התרחשו בבריכות דווקא, ועו"ד חרל"פ מספר על מקרה טראגי שבו טיפל משרדו: "באחד המקרים שטיפלנו בהם ילדה טבעה בריכה ולאחר שלוש שנים של חוסר הכרה נפטרה. המצילה הבחינה בה אחרי זמן רב שהייתה מתחת למים והילדים הפנו את תשומת הלב שלה לילדה. בדיקה של הטלפון הסלולארי שלה הראתה שמתוך שעה שהיא הייתה שם מרבית הזמן היא דיברה בסלולארי. תשומת הלב שלה הייתה בדברים אחרים".

לדבריו על ההורים מוטלת אחריות לוודא שבבריכה יש מציל ברישיון, קיים פיקוח הולם ולתדרך את הילדים. הוא מספר כי האירוע הטראגי של אותה ילדה שנפטרה אינו בודד ולאורך שנותיו כעורך דין הוא נתקל בתופעה לא פעם, ומספר האירועים לעיתים עולה בשנים הנחשבות למסוכנות במיוחד.

"לגבי ילדים, בדרך כלל הם לא לבדם. הם או במסגרת של קייטנה או בהשגחת הורים. בשני המקרים צריך לוודא שיש כמות מספקת של מצילים, שיש מדריכים ומצילים מורשים. הייתי גם מוודא שיש שם כיסוי ביטוחי. כשהולכים לקייטנה אפשר לבקש תעודת הסמכה למדריך, אישורים למצילים וכו'".

כשנשאל מדוע לא נכון לקבוע כי מציל לא יוכל להיכנס לבריכה עם מכשיר הסלולאר שלו, משיב עו"ד חרל"פ ואומר כי בהחלט יתכן ומדובר בהצעה נכונה שהמחוקק צריך לבחון אותה. "זו נראית בהחלט אפשרות הגיונית, כי אם לנהג אסור לנהוג עם סלולארי ביד אין שום סיבה שלא תהיה החלטה שמציל במשמרת לא ידבר שיחות פרטיות בסלולארי, למרות שמעולם לא חשבתי על זה. מעבר לזה לכנסת פתרונים".