מאטיס בפגישה עם נתניהו
מאטיס בפגישה עם נתניהועמוס בן גרשום/ לע"מ

שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס אמר כי ארה"ב עדיין מקווה לפתור את המשבר מול צפון קוריאה בדרכים דיפלומטיות והזהיר כי "מלחמה תהיה קטסטרופה".

בנאום שנשא בקליפורניה ביום חמישי בלילה, אמר מאטיס כי "תפקידו כשר ההגנה הוא להיות מוכן בכל רגע לעימות אפשרי" אבל הוסיף כי ארה"ב מנסה עדיין לפתור את המשבר מול צפון קוריאה בדרכים דיפלומטיות, והזהיר כי מלחמה תהיה "אסון", כדבריו.

"המאמצים הדיפלומטיים בראשם עומדים מזכיר המדינה רקס טילרסון והשגרירה באו"ם ניקי היילי מתחילים לצבור תוצאות. הטרגדיה של מלחמה ידועה היטב. היא לא צריכה אפיון נוסף מלבד לעובדה כי היא תהיה קטסטרופה", אמר מאטיס.

שר ההגנה גם התייחס לעובדה שבשבוע שעבר התקיימה הצבעה לא חשאית במועצת הביטחון של האו"ם, בה הוכרז כי צפון קוריאה מהווה איום על הקהילה הבינלאומית. "כמה פעמים אתם רואים את רוסיה, צרפת, סין וארה"ב מצביעות באופן גלוי על נושא מסויים?", שאל מאטיס.

כאשר הוא נשאל האם צבא ארה"ב כבר גיבש תוכנית פעולה למקרה של עימות צבאי מול צפון קוריאה או הנחתת מכת מנע מקדימה, אמר מאטיס כי "אנו מוכנים, אבל אני לא אומר לאויב מראש מה אנו מתכוננים לעשות".

בינתיים זוכה ארה"ב לתמיכה גם מאוסטרליה, במקרה של עימות אפשרי מול צפון קוריאה. ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, אמר כי ארצו תסייע לארה"ב עם יפתח עימות מול פיונגיאנג. "אנו נעזור לארה"ב. כיצד זה יתבטא, זה תלוי בנסיבות ובהתייעצויות עם בנות הברית שלנו. אם צפון קוריאה תחליט להוציא לפועל כמה מהאיומים האלימים שלה, אז כמובן שיהיו לכך השלכות איומות" אמר טרנבול.