חטיבת השיריון
חטיבת השיריוןצילום: דובר צה"ל

השבוע חגגה חטיבת השריון 401 יובל להקמתה בעצרת חגיגית בראשות מפקד הפיקוד אלוף אייל זמיר, מפקד אוגדה 162, תת אלוף עודד בסיוק, מפקד החטיבה הנוכחי, אלוף משנה אוהד נג׳מה , מפקדי החטיבה בעבר וחייל החטיבה בהווה.

חטיבה 401, עוצבת 'עקבות הברזל' הוקמה בשנת 1967 לאחר מלחמת ששת הימים, זאת כמענה לצורך שעלה בכוח שריון איכותי ומיומן. מאז לקחה החטיבה חלק בלחימה בכל מלחמות ישראל.

כיום מצויה החטיבה בעיצומו של אימון המתרגל מוכנות ללחימה במתווה דרומי. בסופו, יבצעו הלוחמים תעסוקה מבצעית בכל גבולות הארץ.

חטיבה 401 הינה חטיבת השריון הראשונה להשתמש בטנק מרכבה סימן 4 הכולל את מערכת "מעיל רוח" ומערכות מתקדמות נוספות. טנק זה הוא מהטנקים המתקדמים ביותר בצה"ל ובעולם. כל חטיבה 401 ומערך ההכשרה שלה מבוסס על טנקים אלו ודבר זה הופך אותה לאחת החטיבות הממוגנות ביותר.
שני רמטכ"לים ו-15 אלופים יצאו משורות החטיבה. שלושה מתוך 40 מקבלי עיטור הגבורה, העיטור הגבוה ביותר, הם יוצאי חטיבה 401.

סמל החטיבה, עקבות טנק על הקרקע, הן למעשה עיבוד גרפי למילותיו של הסופר חיים גורי, "עקבות הברזל". בתג היחידה מופיעות עקבות שמתווה הטנק ששועט קדימה באימונים ובקרב.

מח"ט 401 אל״ם אוהד נג׳מה אמר בטקס, "לוחמי עקבות הברזל בעוז רוחם קבעו בדם את מורשת החטיבה, בהצנע לכת, רחוקים מאור הזרקורים בנחישות וברעות שריונרים שזר לא יבין זאת".

"החטיבה מחזיקה בקדמת הטכנולוגיה העולמית בכל הנוגע ללחימה בחיל השריון וההנדסה, אך לא בזאת עוצמתה. אתם לוחמי החטיבה בסדיר ובמילואים ודרך התומך והלוגיסטי, אנשים חדורי שליחות הם כוחה ועוצם ידה של החטיבה.

סיפורו של החלום הציוני והגשמתו הוא במקרים רבים סיפור של מעטים מול רבים גבורת היחיד, הצוות, הפלוגה והגדוד תושייה הנשענת על אמונה בצדקת הדרך על הגנת הבית הלאומי שקיומו לא מובן מאליו, אין לנו ארץ אחרת ואין לנו צבא אחר, אתם לוחמי החטיבה החיץ והחומה בין החלום לבין אלה המייחלים לעקירתנו מכאן, אנו מביטים על המתרחש בגבולות לעיתים מטרים ספורים מהבית, בסיני, ברצועה בלבנון ובסוריה ומבינים את גודל השעה. האתגר העומד לפנינו הוא להמשיך לבצר את הבית לעמוד בשער ולסמן את הגבול, עלינו המפקדים והחיילים להיות מוכנים ליום פקודה, ובהינתן האות להניע קדימה את עצמת האש של חטיבה 401".