קרינה גרעינית
קרינה גרעיניתצילום: אייסטוק

חברת פלוריסטם הישראלית, המפתחת מוצרי ריפוי המופקים מתאי שלייה, הודיעה כי הצבא האמריקני יערוך ויממן ניסויים במוצר שפיתחה, PLX-R18, במטרה לתת מענה רפואי לאנשי כוחות הביטחון במקרה של חשיפה לרמות קרינה גבוהות ומסוכנות, כמו באסון גרעיני, תקיפה בפצצה מלוכלכת, דליפה והתיישנות כורים ועוד.

הניסוי יבחן את יעילות הטיפול של פלוריסטם בתסמונת קרינה חריפה (ARS), בהזרקה כטיפול מונע (חיסון) לפני החשיפה ובמהלך 24 השעות שאחריה.

סכנת קרינה: הרס מח העצם, סיבוכים בריאותיים ואף מוות

תסמונת הקרינה החריפה נובעת מחשיפה לרמות גבוהות ומסוכנות של קרינה שיכולה לגרום לסיבוכים בריאותיים קשים ואף למוות.

לאחרונה דיווחה החברה הישראלית על תוצאות חיוביות בניסוי בחיות גדולות, שווה ערך לניסוי קליני שלב 2 דרך מסלול החיות של ה- FDA, שערך המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות זיהומיות (NIHID) מטעם משרד הבריאות האמריקני. תוצאות הניסוי הצביעו על עלייה משמעותית באחוזי ההישרדות של בעלי חיים שקיבלו את הטיפול ושיקום של שלוש שורות הדם.

יצוין, כי כל הניסויים בתסמונת הקרינה נערכים בבעלי חיים בלבד, בהתאם להוראות הרגולציה של ה-FDA, מאחר ולא ניתן לבצע ניסויי קרינה בבני אדם. ניסויים אלה מספקים לצורך קבלת אישור לשיווק התרופה מה-FDA.

הצבא יבדוק את התרופה גם כטיפול מונע (חיסון) לפני כניסה לאזור נגוע בקרינה

ההבדל המרכזי בין הניסוי של משרד הבריאות האמריקני להגנה על העורף לבין הניסוי של משרד ההגנה, הוא פרק הזמן בו ניתנת התרופה: במחקר של המכון הלאומי לבריאות, הוזרקו התאים לנפגעים שנחשפו לקרינה כ- 24 שעות לאחר החשיפה הקטלנית, במטרה למצוא מענה לאוכלוסייה נרחבת בעורף לאחר אסון גרעיני או אירוע קרינה אחר.

בניסוי של הצבא, שנועד לתת מענה המותאם לכוחות בשטח, הטיפול יינתן עוד לפני החשיפה (על מנת למצוא טיפול מונע לפני היציאה לשטח הנגוע) וכן במהלך 24 השעות הראשונות לאחר החשיפה לקרינה. המחקר הצבאי והניסוי של משרד הבריאות והגנת המולדת האמריקני צפויים להתבצע במקביל, ולתת מענה לספקטרום רחב של מועדי חשיפה לקרינה חריפה של כוחות ביטחון ואזרחים כאחד. הצלחת הניסויים תגדיל את הפוטנציאל הטיפול של PLX-R18 כתרופה לטיפול בהשפעות קרינה חריפה.

זמי אברמן, מנכ"ל משותף ויו"ר פלוריסטם אמר "בעקבות הצלחת הניסוי של משרד הבריאות האמריקני שעליו הודענו בחודש מאי, ולאור המצב הגיאו-פוליטי בעולם, אנו רואים עלייה בהתעניינות בפתרון שלנו לפגיעות קרינה, הן בארה"ב והן מצד ממשלות נוספות. אנו מאמינים כי למוצרי החברה יש את הפוטנציאל להציל חיי אדם, ולאפשר למדינות להגן על מיליוני אזרחים וחיילים מפני ההשלכות הקטלניות של קרינה חריפה באירועים רבי-נפגעים".

PLX-R18 הוא מוצר הריפוי התאי השני אותו מפתחת פלוריסטם. התאים, שמקורם בשלייה, אינם מצריכים התאמה גנטית וניתנים בהזרקה פשוטה לשריר. התאים משחררים קוקטייל של חלבונים רפואיים שגורמים לשורות הדם (התאים הלבנים, האדומים וטסיות הדם) להתחדש ולשקם את פעילות מערכת הדם הפגועה.