החילונים מגלים את היהדות מחדש דווקא הרחק מישראל. 'יהודי עולמי'
החילונים מגלים את היהדות מחדש דווקא הרחק מישראל. 'יהודי עולמי'צילום: יח"צ

"לקחתי את אבא שלך עד אפריקה כדי שיגלה את השורשים היהודיים שלו", אומר הרב אליהו בירנבוים לבנו של דני רופ בשיחת וידאו.

דקה קודם לכן סיפר רופ בהתרגשות לבנו כיצד עלה לתורה באפריקה, לראשונה מאז חגג את בר המצווה שלו.

העובדה שרופ בן ה‑52 לא עלה לתורה ב‑39 השנים האחרונות לא כל כך מפתיעה. מה שמפתיע הוא שרופ בוחר לעשות זאת דווקא בקהילת אבאיודאיה באוגנדה. היהדות הגיעה למדינה האפריקאית רק לפני מאה שנים, כאשר קצין אוגנדי גבוה גילה אותה, החליט להתגייר והקים קהילת גרים שומרת מצוות. היום מונה הקהילה כ‑2,000 איש. כולם יהודים מבחירה, חלקם אומנם כבר דור שלישי או רביעי ביהדות, ובכל זאת. והנה, דווקא שם עולה לתורה יהודי מדורי דורות.

וכך, בלי לדבר על זה בצורה מפורשת, צפות ועולות השאלות והתהיות על דתיים וחילונים ודעות קדומות כאן בארץ. רופ הוא הרי לא היחיד שמרחיק אלפי קילומטרים מישראל כדי להבין שגם לו יש מקום בבית הכנסת.

את הפרק ששודר אתמול (רביעי) בערוץ 20 ופתח את העונה השנייה בסדרה מנחה דני רופ, המגיש והחזאי הישראלי, אבל מוביל אותו בפועל הרב בירנבוים, שעומד בראש מכון שטראוס עמיאל להכשרת רבנים לשליחות וחוקר תפוצות ישראל.

רופ והרב בירנבוים לא שונים זה מזה רק בזהותם הדתית. הפער ביניהם הוא קודם כול באופי. רופ מתקשה לעכל את העובדה שעליו לנסוע למדינת עולם שלישי כמו אוגנדה ולקבל זריקות נגד מחלות וזיהומים שקשה לבטא את שמם. בירנבוים, לעומת זאת, נהנה מכל רגע, כולל שיט בסירה רעועה בימה שאיכות המים שלה מפוקפקת ועומקה מגיע ל‑15 מטרים.

הרב בירנבוים ורופ יוצאים יחד למסע ומדברים על כל ההקשר היהודי-ישראלי לאוגנדה. זה כולל את הנילוס ופרעה, וגם את הקונגרס שבו הרצל מציע את תוכנית אוגנדה, ובפרק הבא יגיעו לטרמינל שבו נערך מבצע יונתן. אבל אין ספק שהשיא הוא המפגש עם קהילה יהודית ענקית בלב אוגנדה, שבה שליח הציבור מתופף על הבמה ביד מנוסה של מתופף אפריקאי, והקדיש בארמית מקבל נופך נוסף במבטא שהוא אפריקאי ואנגלי גם יחד. לקהילה יש שני בתי ספר, שם מלמדים לצד יהדות גם מדעים וחשבון ואפילו לימודי אקלים (בשלב הזה רופ הרגיש פתאום בבית). את דלתות בית הספר הם פותחים גם בפני נוצרים ומוסלמים שמבקשים דעת, מפני השלום.

הצילומים יפהפיים, הנופים מקסימים, והביטוי "יהודי התפוצות" מקבל מימד חדש. המפגש עם המציאות הזאת גורם לנו להעריך מחדש את העובדה שנולדנו לתוך דת שאחרים בוחרים בה. לכן גם לא פשוט להבין מדוע מדינת ישראל מתכחשת לקהילה הזאת, שמגדירה עצמה ציונית ומרגישה קשורה לישראל. היה נכון שהתוכנית תעמיק מעט יותר בנושא הזה, ולא תציג זאת כפרט טריוויה נוסף ברשימה. ובשוליים: יש טעות בבימוי וגם פרסומת סמויה, אבל עליהן מכפרות התמונות, התוכן והחוויה שהפרק מצליח להעביר. אם כך ימשיכו הפרקים הבאים, הסדרה בהחלט מומלצת לכל המשפחה.

'יהודי עולמי', רביעי וראשון ב-20:15, ערוץ 20