פרופ' אביעד הכהן
פרופ' אביעד הכהןצילום: חזקי ברוך

פרופסור אביעד הכהן מתייחס בראיון לערוץ 7 לפעילות המשטרה שמנעה ממאות בני אדם להפגין ליד ביתו של היועץ משפטי לממשלה בפתח תקווה.

הכהן, דיקן ביה"ס למשפטים המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ייצג בעבר - בין השאר בבג"ץ - קבוצות רבות שביקשו להפגין. בין השאר ייצג את "נשים בירוק" שביקשו לצעוד מסביב לחומות העיר העתיקה בירושלים בתשעה באב, ואת המפגינים בכפר מימון בתקופת ההתנתקות שהמשטרה מנעה מהם להגיע למקום ההפגנה.

"הטענות שאין בישראל חופש הפגנה מופרך לחלוטין", אומר הכהן, "מי שטוען כך אינו נותן לעובדות לבלבל אותו. יעידו על כך מאות ההפגנות והתהלוכות שמתקיימות בישראל מדי שנה. עם זאת, חופש הביטוי אינו חופש שיסוי או הפקרות. לא מדובר בערך מוחלט אלא בערך דמוקרטי חשוב ביותר שיש לאזנו עם ערכים חשובים אחרים כגון שלום הציבור והשמירה על הסדר הציבורי".

"היה זה לא אחר מאשר השופט אהרן ברק, אביר חופש הביטוי, שלמרות שהעלה זכות זו על נס וראה אותה אחת מזכויות האדם החשובות ביותר, 'זכות-על עילאית' כהגדרתו, קבע שגם למפגינים לא הכול מותר. קביעה זו נעשתה אגב הפגנות הימין ליד ביתו של הרב עובדיה יוסף בתקופת הסכמי אוסלו".

"לצערי לא שמעתי את הזעקות נגד חופש הביטוי כאשר מפגיני ימין ביקשו לקיים את צעדת הריקודגלים בירושלים, את צעדת 'נשים בירוק' בתשעה באב, או את הפגנות מתנגדי ההתנתקות. נהפוך הוא: חלק מהם פנו לבג"ץ בדרישה שיאסור על המשטרה לאשר את ההפגנות האלה. חופש הביטוי אינו ניתן לחלוקה לחצאים. מי שסבור כמוני שחופש הביטוי וחופש ההפגנה הם ערכי יסוד דמוקרטיים חשובים, חייב להיאבק על מימושם גם כאשר תוכן ההפגנה אינו לרוחו", מציין הכהן.