נתניהו באוגנדה
נתניהו באוגנדהצילום: רויטרס

דרום אפריקה מנסה בעת האחרונה לפגוע בכל דרך אפשרית בהידוק היחסים המשמעותי שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מדינות ביבשת אפריקה.

המטרה המוצהרת של המהלך של נתניהו היא למנוע את הרוב האוטומטי נגד ישראל באו"ם, כשמדינות הגוש האפריקני מהוות כרגע חלק מחברות הארגון.

בכיר דיפלומטי בדרום אפריקה אמר היום כי ארצו תחרים את הפסגה המתוכננת להתקיים בעוד חודשיים בטוגו משום שהיא "נועדה לנרמל את היחסים בין מדינות אפריקה לבין מדינה שכל עניינה הוא כיבוש של עם אחר".

הוא הוסיף כי ישראל "נוהגת בצורה מזעזעת כאשר היא מקיימת מצור על רצועת עזה וגורמת לסבל רב לאוכלוסיה הפלסטינית".

הבכיר ציין עוד כי דרום אפריקה תקרא למדינות נוספות לקיים רב שיח סביב הצורך להחרים את ישראל ולא להדק את הקשרים עימה. "אנחנו לא יכולים להעלים עין מהמאמצים הישראלים לגייס תמיכה מאפריקה וממקומות אחרים, במטרה לערער את העניין הפלסטיני", סיכם הבכיר.

דרום אפריקה אינה לבדה במאבק הזה. גם מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה ומאוריטניה הודיעו כי הידוק הקשרים עם ישראל אינו לטעמן, והן זוכות לרוח גבית מתומכי הפלסטינים באותן מדינות.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את הסכמתה של טוגו לקיים ועידה משותפת לאפריקה ולישראל כ"עדות הטובה ביותר להצלחת המדיניות שלנו, לנוכחותה של ישראל באפריקה".

בנוסף לכך, הפרלמנט ביוהנסבורג סירב לפגוש חמישה ח"כים שהגיעו לביקור בדרום אפריקה ועדיין שוהים שם. מדובר במשלחת בראשות ח"כ נחמן שי שביקשה להיפגש עם מחוקקים מהפרלמנט המקומי, אך סורבה על ידי המפלגה השולטת במדינה, בראשותה עומד נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומא. עם זאת כמה חברי אופוזיציה פגשו את חברי הכנסת.

מטרתה של המשלחת היתה דווקא לבקר את הקהילה היהודית במדינה המונה קרוב ל-65 אלף בני אדם ובעלת קשר הדוק לישראל.

במשרד החוץ מסרו בתגובה לערוץ 7, "החזרה של ישראל לאפריקה היא מהלך אסטרטגי בהובלת ראש הממשלה שאנחנו נמצאים בעיצומו. ידוע לנו שיש מדינות עוינות לישראל שמנסות למנוע זאת, ואנחנו מאמינים שהמאמצים הישראלים יגברו ושאנחנו נצליח לממש את כל התוכניות שלנו בשיתוף פעולה עם מדינות אפריקה".