כלא
כלאצילום: אייסטוק

כמה עשרות צעירים תושבי הגבעות שהורחקו בצווים מנהלים החליטו "לשבור את הכלים" ולהיכנס לבתי סוהר זאת לאחר יותר משנה במהלכה הוצאו נגדם צווי הגבלה מנהליים שונים.

חלק מהצעירים נתונים במעצרי בית מוחלטים, אחרים בצווי מעצר בית חלקיים ואחרים מורחקים מנהלית ממקומות מגוריהם. על כולם נאסר ליצור קשר עם חבריהם והכל בצווים מנהלים ללא משפט והוכחות.

אחד הצעירים שהפר את הצווים ונעצר עד לתום ההליכים נגדו הוא משה שחור, נכדו של הרב דב ליאור, אשר אמר לעורכי דינו כי הוא מרגיש שהשב"כ מתעלל בו ובחבריו.

שחור, שעצור בכלא אלה, מספר כי הוא אינו יודע על מה מבוסס החומר הסודי שבגללו הוצא הצו נגדו, אך אם היו ראיות של ממש נגדו כבר היו מגישים כלפיו כתב אישום. קיימים עשרות צווים כאלה ולפחות חלק מהצעירים החליט "לשבור את הכלים" ולהיכנס לכלא.

עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו אשר מייצג את הצעירים ונלחם בצווים אומר "השב"כ והמשטרה רודפים את הנערים, מטרידים את משפחותיהם ומביאים את הנערים למצב בלתי נסבל. החלטת הצעירים להעדיף מעצר על פני השהות בתנאים הקשים של צווי ההגבלה מדברת בעד עצמה וצריכה להדליק נורת אזהרה גדולה לכל מי שזכויות אזרח חשובות לו. בכל הליך משפטי אחר הנוגע לנוער בישראל נשקלים שלל שיקולים, מתבקשים חוות דעת של שרות המבחן וכל החלטה נבדקת ונשקלת מספר פעמים, שמדובר בנוער הגבעות האצבע על שלילת חרותם קלה על ההדק".

עו"ד איתמר בן גביר המייצג חלק מהצעירים נגדם הוצאו הצווים אומר שהגיע הזמן לשים קץ להתעללות השב"כ, כלשונו, בנערים, "זה אותו שב"כ שהמליץ שלא לעצור מנהלית את המחבל ראאד סאלח וחבריו הטרוריסטים,אך מה שחוששים לעשות כלפי כנופיה של בריונים שמבקשת להשליט טרור עושים נגד צעירים יהודים שאין נגדם ראיות. בשב"כ ובפרקליטות גיבורים על יהודים".