פלייטיקה אפיק ישראל - הטור דה פראנס הישראלי
פלייטיקה אפיק ישראל - הטור דה פראנס הישראליצילום: יח"צ

600 רוכבים מקצועיים, 60 מתוכם רוכבי אופניים מובילים מהעולם ממדינות כמו: ארצות הברית, צרפת, הולנד, רוסיה, אוקראינה, שוודיה וצ'כיה, המתחרים הספרדיים שזכו במקום השלישי במירוץ קייפ אפיק הנחשב וארבעה זוגות מקבוצת סייקלינג אקדמי ישראל, כל אלה ועוד ייקחו חלק במירוץ האופניים הגדול ביותר בארץ - "פלייטיקה אפיק ישראל" שנחשב ומכונה כ'טור דה פראנס' הישראלי.

המירוץ המקצועני שמתקיים בשיתוף קק"ל, יתקיים זו השנה החמישית ברציפות כשתחילתו ב-2012, מיד לאחר פטירתו של גיורא צחור, מי שהיה מפקד ובכיר במוסד הישראלי.

בין שלל תאריו והצלחותיו הרבים שאינם ניתנים לפרסום, קיבל צחור את עיטור העוז על חלקו בקרב בגזרת עמק דותן ושכם בו השמידה מחלקתו שבעה טנקים של הצבא הירדני, במלחמת ששת הימים.

כינויו של צחור במוסד היה "רובר" וב-1992 קיבל אף צל"ש מראש המוסד דאז, שבתאי שביט על פעילותו הרבה למען המדינה. גיורא נהרג ב-16 ליולי 2012, עת רכב על אופניו כשרכב נכנס בו ובנו גל החליט שלא להיכנס למרה שחורה אלא למנף את התאונה האיומה למפעל של זיכרון וחיים בדיוק כמו שהיה אביו - אדם שהעמידה באתגרים מיוחדים, מקצועיות, אהבת ישראל והטבע היו אבני דרך שסללו את נתיב חייו.

מאז ועד היום, עומד גל בראש המירוץ.

האפיק הוא טור אופני הרים זוגי המתפרש למשך שלושה ימים המחולקים ל-3 סטייג'ים שאורכם הוא 300 ק"מ בסך הכל, ולראשונה יימשך מסלול הרכיבה עד לפסגה הגבוהה בישראל, פסגת החרמון.

השנה המירוץ עולה קטגוריה וזוכה לדירוג S1. הנהלת התחרות מעריכה כי שנה הבאה תזכה התחרות בקטגוריה הגבוהה ביותר בענף האופניים המקצועני, קטגוריית HC המזכה בניקוד בינלאומי ובפרסים כספיים, כשכיום סך הפרסים הכספיים שניתן במירוץ האפיק עומדים על 60,000 ₪.

המסלול השנה יעבור בשבילי קק"ל ביניהם יער ביריה, אגמון החולה, הגולן, ולראשונה כאמור יעברו הרוכבים באחד המקומות היפים בארץ, הר החרמון. הנקודה הגבוהה ביותר בישראל תהפוך למוקד המירוץ ותהווה אתגר עבור הרוכבים שיצטרכו לרכוב ולטפס על החרמון לגובה 2,100 מטר.

"אנחנו שמחים בעליית המודעות בכל הקשור לענף אופניי ההרים בישראל ומצפים בכיליון עיניים לפתיחת המירוץ", אמר גל צחור, יוזם ומנהל התחרות שצופה השנה מרוץ ברמה בינלאומית.

עוד אמר צחור הבן, כי "ענף האופניים עובר מהפכה בשנים האחרונות ואני גאה בתרומה של אפיק ישראל בהובלת המגמה הזו. ההכרזה כי מירוץ ג'רו דה איטליה יעבור בישראל ובניית מתקן וולודרום אולימפי בתל אביב, ממשיכה את החיזוק של ישראל במפת האופניים העולמית".

תחרות האופניים "פלייטיקה אפיק ישראל" רשומה ב- UCI (איגוד האופניים הבינלאומי) כתחרות בינלאומית ברשימה היוקרתית של מרוצי ההרים הרב-יומיים בעולם, לצד מרוצים יוקרתיים דוגמת "טראנס אלפ" בגרמניה ואיטליה ו"קייפ אפיק" בדרום אפריקה.