משרדי אל ג'זירה
משרדי אל ג'זירהצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

רשת אל־ג'זירה הבינלאומית שידרה תחקיר המציג את ישראל לעולם כמדינה שרוצחת ילדים.

התחקיר שודר תחת הכותרת "חיילת ישראלית מתנדבת", וכלל עדות מצולמת של צעירה ישראלית־אוקראינית, שמספרת כיצד ירתה למוות באזרחים וילדים בעת שירותה בצה"ל.

העיתון ''ידיעות אחרונות'' דיווח הבוקר (שלישי) כי מדובר בעדות מפוברקת של צעירה ששירתה בצה''ל בתפקיד זוטר. עדותה לקוחה מתוך תוכנית בידור אוקראינית ששודרה בנובמבר 2013, ושבמהלכה מכונת אמת מזהה האם המרואיינים שמשיבים לשאלות המראיין דוברים אמת או שקר.

הצעירה סיפרה בין היתר כי "הפעם הראשונה שהרגתי הייתה קשה מאוד עבורי. זרקתי את הנשק ואמרתי שאני לא הולכת לשום מקום, אבל הלכתי". המראיין שאל האם היתה מוכנה לשוב ולשרת בצבא הישראלי ולהרוג את אויביו, והצעירה השיבה בחיוב. כאשר נשאלה כמה אנשים הרגה, היא השיבה שהיא אינה יודעת.

לאחר תוכנית הבידור ששודרה כאמור בשנת 2013, נערכה בדיקה של שירות הביטחון האוקראיני שמצא כי הצעירה אכן שיקרה בשידור חי. שירות הביטחון טען אז כי "כל מה שהיא סיפרה בתוכנית 'גלאי שקר' איננו שייך למציאות. את תשובותיה בתוכנית היא נתנה בהתאם לתסריט שהוכן בידי העורך הראשי של תוכנית הטלוויזיה".

על פי הדיווח ב''ידיעות אחרונות'', מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, פנה למנהל אל־ג'זירה בישראל, וליד אל־עומרי, וביקש לדעת מדוע שודר הסיפור ביום רביעי האחרון, ארבע שנים לאחר שהופרך רשמית. אל־עומרי העביר את פנייתו של חן לבדיקת הרשת הבינלאומית.