השר נפתלי בנט
השר נפתלי בנטצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, נשא הבוקר (רביעי) דברים בפורום פיס לחינוך בחולון והתייחס לסוגיית קיצור ימי חופשות התלמידים לאורך השנה.

"כוונתי שכבר בחנוכה הקרוב יהיו פחות ימי חופש", הצהיר שר החינוך והוסיף, "יש רצון רב של ההורים בעניין קצור ימי החופשה והקטנת התשלומים. עשינו הרבה מאד השנה וחסכנו הרבה להורים – שאלתי את ארגוני ההורים מה התעדוף שלכם כי אני לא יכול הכול".

"הם אמרו חד משמעי – חופשות. כוונתי עד לחנוכה הקרוב לקצר את ימי החופשה בישראל. זאת המטרה. עד חנוכה הקרוב – נקצר באופן משמעותי את ימי החופשה", הוסיף בנט.

הוא אמר כי אחרי קיצור החופשות יעסוק בנושא תשלומי ההורים, נושא שיעלה בתקציב המדינה לשנת 2019.

בנט דיבר על העתיד בחינוך הישראלי, "תוך עשור יעבור חוק שיאסור על בני אדם לנהוג – לא יהיו נהגים, כמעט לא יהיו מוסכים, ראייית חשבון, קופאיות – אלו מקצועות שיגוועו. איך אנחנו מכינים בהווה ילדים לעתיד לא ידוע – עלינו לצייד אותם בשפות בסיסיות – אנגלית, מתמטיקה, יכולת לראות משהו ולייצר לעצמם סביבת עבודה. לראות פגם במדינת ישראל – ולצאת לתקן. סיימתי מרתון מפגשים עם מנהלי ישראל ב 10 ימים האחרונים ואנו מייצרים את השינוי זהה במערכת מאד היררכית – מערכת החינוך".

"היו לנו 5 יעדים – להזניק את הגיל הרך, להזניק את המדעים והמתטמטיקה, ערכים, צמצום פערים – המשימה הקשה ביותר, אוטונומיה למנהלים. כל השנים דיברו על כך שהגיל הרך הכי חשוב אבל הפנו הכסף לתיכונים ולגילאים המבוגרים יותר. הוספנו גננות – גננת שאחראית על 34 ילדים לא גמולים יכולה להגיע פרסונלית היום ליותר ילדים.

הקטנו את גודל הכיתות – ממוצע של 27 תלמידים בכיתות א'. זה כבר בוצע – בנינו את הכיתות, הכשרנו את המורים – זו פלטפורמה לצוותי ההוראה לעשות את הפעולות. גם אם תתחלף ממשלה – זה באל חזור. הדבר הכי חשוב שפחות מדברים עליו – מושג של גננת מובילה ואשכולות גנים. מינינו אחת מהמורות בכל מקום להיות הגננת המובילה, היא חונכת את שאר הגננות. היא מנטורית, לא מפקחת – באה לעזור".

בנט התייחס למתקפה עליו בטענה כי הוא מכניס תכנים יהודים לתכנית הלימודים, "תכנית יהדות ישראלית – מדברים הרבה על הדתה וחשוב לי להסביר. אני מפציר בכם לפתוח את תכניות הלימודים. מ ג' עד ט' הכנסנו לתכנית את נכסי צאן הברזל לכל תלמיד ותלמידה במערכת החינוך הישראלית. מה זה סידור, פלמח, סליחות, מי היה יהודה המכבי, יוני נתניהו. מי שמעביר את החומר אלו מורי ישראל. נמשיך בדבר הזה – אנו קשובים אך נמשיך בכך".

בסיום דבריו אמר "אני מכבד הורה שלא ירצה לשלם על טיולים – אבל את מי הוא יעניש – את הילד שלו. מציע להורים להתמיד בסיכום שלנו – קיצור חופשות תחילה, לפי בקשתם, ואז כל היתר".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) המובילה בשנתיים האחרונות את מאבק החופשות אמרה, "השר בנט סופסוף נגע באחת הבעיות המורכבות ביותר של המערכת. אלא שאם היה מתחיל לעסוק בזה כבר בשנה החולפת ניתן היה לעשות רה-ארגון אמיתי בעניין, גם אם הדרגתי, במקום לשים פלסטר רק על אחת החופשות כמו חנוכה.

השר מדבר בעניין בעוד במערכת החינוך החרדית כבר לומדים כמעט שבועיים מאז א׳ אלול בעוד במערכת החינוך הממלכתית עוסקים רק בהסתגלות. בכוונתי לפעול במהלך השנה בכדי לוודא שהשר אכן יטפל בנושא לעומק, במיוחד תוך האבחנה המתבקשת בין גילאי הגן והיסודי לגילאי העל יסודי".