השר בנט ומנכ"ל משרדו אבוהב מציגים את התוכנית החדשה
השר בנט ומנכ"ל משרדו אבוהב מציגים את התוכנית החדשהצילום: יוסי זמיר

שר החינוך, נפתלי בנט, הכריז הבוקר (רביעי) כי בשנת הלימודים הקרובה תחל לפעול במערכת החינוך התכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית.

התוכנית כוללת שורה רחבה של רכיבים שיוחלו על בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, והיא נשענת על שלושה נדבכים מרכזיים.

הראשון הוא קידום השפה המדוברת - כך שהשפה האנגלית תהיה נגישה לכל תלמידי ישראל, כדי שאלה יהיו מסוגלים להשתמש בשפה למטרות מגוונות: פרטיות, תעסוקתיות, ציבוריות ואקדמיות. לשם מימוש מטרות אלו, יינתן דגש חזק על חיזוק תחושת המסוגלות, הביטחון העצמי והיכולת לקשור בין תחומים שונים בעזרת מרכיב השפה.

הנדבך השני הוא הצבת יעדים לשם הגדלת מספר התלמידים הלומדים במסלול מוגבר כדי לאפשר ליותר ויותר תלמידים להיכנס בשערי האקדמיה. כיום קיים חוסר מיצוי פוטנציאל של מספר התלמידים ברמות השונות.

הנדבך השלישי הוא חיזוק איכות ההוראה כדי ליצור תשתיות איתנות של הוראה ולמידה.

השר בנט אמר כי "החל מהשנה הקרובה מערכת החינוך תעבור לאנגלית מדוברת. לשם כך, גיבשנו את תכנית Give me five שתיכנס לבתי הספר כבר בשנת הלימודים הקרובה. מיסודי ועד תיכון, תלמידי ישראל יחלו לפתח מיומנויות בשפה האנגלית ויקבלו כלים על מנת לדעת כיצד להתבטא. בעולם הגלובאלי של היום, לתכנית זו יש חשיבות מכרעת בקרב עתיד ילדינו".

"גדל פה דור שלמד לשנן present simple, אני רוצה שיגדל פה דור שילמד לדבר באנגלית. כשם שהצלחנו עם התכנית הלאומית לחמש יח״ל מתמטיקה, אין לי ספק שנצליח גם בתכנית לקידום אנגלית מדוברת בבתי הספר", הוסיף בנט.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר כי "התכנית הלאומית מביאה בשורה פדגוגית חדשנית, שכן היא כוללת רכיבים רבים שלא היוו חלק ממערך ההוראה של בתי הספר".

לדבריו, "הרכיבים כוללים מיקוד בפיתוח של מיומנויות חדשות של שפה חדשה העוסקת בשיח הדבור שלה, כאשר הם ישולבו כחוט השני בכל שלבי החינוך החל מהיסודי ועד לחטיבה עליונה. לשם הטמעת המיומנויות, נדאג שכבר בשלב החינוך היסודי תלמידים יקיימו שיח באנגלית באמצעות קריאת ספרים שנרכוש ונציב בתוך כיתות הלימוד. התלמידים ישתפו את חבריהם לכיתה בחוויות האישיות שלהם מספר הקריאה, כאשר כל השיח יתקיים בכיתה באנגלית".

"בחטיבה נפתח את מועדוני הדיבייט ולקראת הבגרות, כל תלמיד יחוייב בבגרות מדוברת. אני מאמין שכך המעטפת הזו תעצב בוגר עם מיומנויות שיסייעו לו להשתלב בתוך העולם הגלובלי המשתנה", סיכם אבוהב.