חסידי ברסלב
חסידי ברסלבפלאש 90

קליפ | שרולי ברונכר ונריה אנג'ל | אורות ותיקונים

בעשוריים האחרונים, מאז שככת דור הטראנס שפעל בישראל במלוא עוזו בשנות התשעים עד שפינה את מקומו לדור הפופ, ישנה סצנת טראנס ששמרה על האש הטראנסית יוקדת במקום מפתיע, בקצה קצהו של ז'אנר המוזיקה היהודית. הלוא היא סצנת ברסלב.

זה התחיל בסוואנה שהסתובבה במרכזי בילוי, כמה ברסלברים מלאי מרץ על הגג וכמה טראנסים בלי הרבה מילים, בעיקר 'אומן', 'רבי נחמן' ו'ברסלב'. והמשיך ברשת של סוואנות ברחובות המרכזיים של הערים השונות בישראל שמכתיבה את הפלייליסט הטראנסי של המוזיקה היהודית בארץ.

מכאן זה רק הלך והתפתח. כל אמן מזרחי שניסה לפרוץ בצורה קצת שונה לשוק המוזיקלי, הוציא שיר ברסלבי לרשת הסוואנות המוזיקלית. עד היום יצאו מאות שירים כאלה, על ידי עשרות רבות של זמרים שונים, כשרוב השירים מושקים דווקא בימים אלו, ימי אלול הסמוכים לימים הנוראים ולהבדיל, לביקור השנתי בנתב"ג ובאוקראינה של חסידי ברסלב.

גם מלך סצנת הפופ הדתית של השנה האחרונה, שרולי ברונכר, מצטרף לחגיגה ומצרף אליו את הדיג'יי נריה אנג'ל, בהמשך לשיר שיצא אשתקד בדיוק ('קוראים לרבנו'), גם החדש הוא טראנס לכבוד רבי נחמן. הפעם הם מביאים לנו את 'אורות ותיקונים', טראנס מצוין בעיבוד מושלם, עם מילים בעייתיות מאוד שצורבות לאוזן הדתית. כך למשל מבטיחים המשוררים כי מי שיבוא אל רבי נחמן, "הוא יגאל אותו מיד" (כשאנחנו שרנו 'הוא יגאל אותנו' בילדותנו התכוונו לקב"ה, לא לרבי נחמן). כמו גם משפטים "את הידיים מרימים" (לשמיים) ונחשו ממי מקבלים את ה'תיקונים'? מבורא העולם? לא ולא, "את הידיים מרימים ומרבנו מקבלים".

אין לי עניין בזעם טוקבקיסטי של חסידי ברסלב, ובכל זאת אסתכן ואומר: חברים יקרים וצדיקים, קצת נסחפתם:

חדשיר | ברק קרמר | אליך לב ונפש

בקצה השני של הסקלה – ברק קרמר, זמר חדש עם קול עדין ושירה כמעט לוחשת, מבצע בפרויקט חדש את לחניה של ריקי קרוב, במילים מתוך נוסח סליחות אשכנז לעשרת ימי תשובה.

את העיבוד אפשר להריח מקילומטרים, הנגיעות הקלות והאווריריות של ערן קליין מלטפות גם כאן את הביצוע ברקעים ווקליים ובהקשות פסנתר ומעניקות ללחן את האופי המדויק שיוצריו ביקשו לו.

האופי הרגוע והשקט הוא בעיניי גם נקודת תורפה במקרה הזה – קצת חוסר בנקודות שיא או בהפתעות, הרבה חזרות על שורות קצרות, מילוליות ומלודיות, ומעט חד-גוניות, הגוון אמנם יפה, אבל אחד.

חדשיר | אליה והב ואבי דלבנטי | י-ה שמע אביונך

משהו קליל לסיום –

אליה והב, זוכה תכנית הריאליטי של ערוץ 20 – 'הפייטן', חובר לזמר אבי דלבנטי באלבום הסליחות של האחרון, עם הפיוט מתוך הסליחות הספרדיות – 'י-ה שמע אביונך'.

עיבוד קלידני פשוט וזורם, יחד עם קולות מסולסלים פשוטים. אלבום להנאה עם פיוטי הסליחות בגרסה פופית מתאימה לכל אוזן: