מעל החוק. הנשיאה נאור
מעל החוק. הנשיאה נאורצילום: דוד ועקנין, פלאש 90

מיד בפתח הדיון שנערך הבוקר (חמישי) בבג"ץ בעתירת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל בסוגיית מתווה הכותל והסדרי התפילה בכותל המערבי צריכים היו השופטים לשאול את נציג העותרים שאלה אחת פשוטה: "למה אתה חושב שאנחנו מוסמכים לדון בעתירה הזו?"

זו נשמעת שאלה מוזרה, אבל האמת היא שזו השאלה החשובה ביותר שהיתה צריכה לעלות הבוקר לדיון בבג"ץ, משום שהחוק, שאותו ירשנו מתקופת המנדט הבריטי, מדבר באופן מאוד ברור על הנושא הזה.

וכך קובע דבר המלך במועצה על המקומות הקדושים "למרות כל הוראה בדבר המלך במועצה על ארץ־ישראל, 1922, או בכל פקודה אחרת או בכל חוק אחר בישראל, האומרת את ההיפך, לא יבורר ולא יוחלט על ידי שום בית משפט בישראל כל משפט או ענין הקשורים במקומות הקדושים או בבנינים הדתיים או במקומות הדתיים בארץ ישראל או בזכויות או בתביעות הנוגעות לעדות הדתיות השונות בארץ ישראל".

סעיף נוסף בדבר המלך מבהיר באופן ברור מאוד כי הסמכות לקבוע איזה עניין נופל בגדר הסעיף הזה ואיזה עניין איננו נופל בו, מסורה גם היא אך ורק לראש הממשלה.

עינינו הרואות: החוק הוא ברור מאוד. לא "הכל שפיט". ישנן סוגיות, במקרה הזה סוגיות הנוגעות למקומות הקדושים, שבית המשפט איננו מוסמך לעסוק בהן.

נכון, שופטי בג"ץ פלפלו במשך שנים בחוק זה במטרה לעקר אותו מתוכן. אבל אם תפתחו את פסקי הדין תוכלו לראות שמדובר במה שכל בר דעת יגדיר כ"פלפולים של הבל".

תאמרו: אם איש לא מעלה בפני שופטי בג"ץ את הטענה הזו, מה נותר לשופטים לעשות? את זה ניתן היה אולי לטעון בעבר, בעתירות הקודמות בעניין הכותל. אולם הפעם, בניגוד לעבר, הוצגה בפני שופטי בג"ץ באופן רשמי ומוסמך גם עמדתה של הרבנות הראשית. עמדה זו מעלה במלוא עוצמתה את שאלת הסמכות של בג"ץ לדון בעתירה.

אז נראה לכם שזה הפריע לשופטים? הצחקתם אותי. שלטון החוק זה כידוע עניין לפשוטי העם, לא לאותם הנעלים, שופטי בעית המשפט הגבוה לצדק. הם כידוע מעל החוק. מהו החוק הזה שיפריע לשופטי בג"ץ לנהל את המדינה? מה פתאום שהשופטים לא יחליטו מה יקרה כאן?

אגב, בדיון התברר ששניים מהשופטים שיושבים בעתירה ייצגו בעבר את התנועה הרפורמית. חשבתם שהם יפסלו את עצמם מלשבת בדין? אז חשבתם...

התוצאה הסופית כבר די ברורה למרבה הצער מתוך התבטאויות השופטים במהלך הדיון. בג"ץ ככל הנראה יבקש לכפות על הממשלה את מתווה הכותל. אם לראש הממשלה ולשרים הנוגעים בדבר יהיה אומץ - הם יודיעו בתגובה לבג"ץ שהוא לא מוסמך לתת להם הוראות בעניין הזה. למרבה הצער, הסיכוי שדבר כזה יקרה בתקופת כהונת ממשלת נתניהו הוא אפסי.