חיילי יוניפי"ל בדרום לבנון. ארכיון
חיילי יוניפי"ל בדרום לבנון. ארכיוןפלאש 90

ישראל מפרסמת בצהריים (שישי) הודעה רשמית בה היא מברכת על החלטה לחידוש מנדט יוניפי"ל שמועצת הביטחון אימצה השבוע.

"חשיבות ההחלטה טמונה בקריאה ליוניפי"ל לפעול באופן תכליתי ומשמעותי כדי למנוע את התעצמות חזבאללה בדרום לבנון. ההחלטה מבטאת הכרה מצידה של מועצת הביטחון שהשינוי הכרחי ושיש להעניק ליוניפי"ל את הכלים ואת הגיבוי למצות את המנדט שלו באופן מלא", נאמר בהודעה שפרסם משרד החוץ.

במשרד מציינים כי "ההחלטה מביאה לסיום מוצלח מאמץ של חודשים בהובלת ראש הממשלה ומשרד החוץ כדי להעלות למודעות ולהביא לפעולה נמרצת יותר של מועצת הביטחון ושל יוניפי"ל בשטח".

בירושלים הודו גם לארה"ב ולממשל טראמפ. "אנחנו מבקשים להביע תודה מיוחדת לשגרירת ארה״ב באו״ם ניקי היילי על נחישותה ומחויבותה להילחם בטרור ולשפר את המצב בדרום לבנון ועל ידידותה לישראל".

עוד מציינים במשרד כי "בעקבות ביקורו החשוב של מזכ"ל האו"ם בישראל, אנו מבקשים להביע את ציפייתנו שבהמשך למכתב ששיגר המזכ"ל למועצת הביטחון ביחס ליוניפי"ל הוא ידע להשתמש בכלים שההחלטה מהשבוע נותנת בידיו - כדי להמשיך ולהנחיל את רוח הפעולה הנחושה בקרב כוח יוניפי"ל".

"ישראל סבורה שרק פעולה נחושה של הכוח בהתאם להחלטה שאומצה השבוע תתרום לשימור היציבות, השקט והביטחון בגבול ישראל-לבנון", אומרים במשרד החוץ.

כזכור, על פי ההחלטה שהתקבלה עם חידוש המנדט השנתי, יוניפי"ל יידרש מעתה והלאה להרחיב את הדיווחים שלו למועצת הביטחון ולפעול ביתר שאת נגד ההפרות של חיזבאללה. עוד הוחלט כי תפקידו של יוניפי"ל יכלול הגברה משמעותית של נוכחותו בשטח וסיור בשטחים הנשלטים על ידי חיזבאללה, דיווחים מיידים על הפרות של חיזבאללה וכן על אירועים בהם חיזבאללה מונע גישה מכוחות האו"ם.

עיקרי ההחלטה כוללים שני סעיפים מרכזיים: נוכחות ודיווח. עד היום, ובעיקר בשנים האחרונות, כוחות יוניפי"ל כמעט ולא סיירו בשטחים הנשלטים על ידי חיזבאללה בדרום לבנון, נמנעו מכניסה לכפרים רבים ולשטחים הידועים כמעוזי טרור של חיזבאללה, ולא דיווחו בזמן אמת על הפרות של חיזבאללה.

מעתה, כוחות האו"ם יחויבו להפגין נוכחות פיזית משמעותית יותר בשטח, להיכנס לכל כפר ולדווח בזמן אמת על ההפרות של חיזבאללה את החלטת מועצת הביטחון 1701. ההישג המשמעותי יסייע בבלימת הניסיון של חיזבאללה להצטייר כארגון לגיטימי בזירה הבינלאומית.