פולין
פוליןצילום: רויטרס

ממשלת פולין מתכוונת לדרוש פיצויים בסך טריליון דולר לפחות מממשלת גרמניה, כפיצויים על מלחמת העולם השנייה.

לדברי שר החוץ הפולני, ויטלוד וושצ'יקובסקי, פולין וגרמניה צריכות לפתוח בשיחות רציניות בנוגע לפיצויים על מלחמת העולם השנייה, עבור הנזקים שנגרמו למדינה ועבור מיליוני הקורבנות הפולניים שנרצחו בשואה.

"אנו צריכים לשבת לשיחות רציניות עם הגרמנים, ולחשוב יחד כיצד להתמודד עם הנושא הזה של פיצויים. לחשוב כיצד אנו יכולים להתמודד עם העובדה כי המתקפה של הגרמנים בשנת 1939 על פולין והבעיות שעדיין לא נפתרו מאז, מטילות צל כבד על יחסי פולין וגרמניה", אמר וושצ'יקובסקי.

הוא הוסיף כי "אנו מכינים את נייר העמדה הרשמי של פולין בנושא הפיצויים על מלחמת העולם השנייה. העובדה היא כי פולין נהרסה במהלך המלחמה ופשעים נוראיים התרחשו כאן, ולא קיבלנו שום פיצוי על כך".

שר הפנים הפולני, מריוש בלאשצ'אק, אמר כי "פולין יכולה לדרוש עד טריליון דולר פיצויים על נזקי מלחמת העולם השנייה".

ההחלטה של ממשלת פולין, בראשותה של מפלגת הימין "חוק וצדק", לדרוש פיצויים מגרמניה 72 שנים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, מגיעה בניגוד להחלטה שהעביר המשטר הקומוניסטי ששלט בפולין בשנת 1953 לבטל תביעות פיצויים נגד גרמניה בגין המלחמה.

לדברי גורמים בממשלת פולין "ההחלטה ההיא התקבלה תחת צו משלטונות ברית המועצות". גם מנהיג מפלגת "חוק וצדק" ירוסלב קצ'ינסקי, האשים לאחרונה את גרמניה כי "היא משתמטת מאחריות לנזק המסיבי שנגרם לפולין בעקבות המלחמה". ההצעה של ממשלת פולין זכתה לביקורת בקרב חברי האופוזיציה, שטענו כי "היא נועדה להסיר מסדר היום את המדיניות הלאומנית של ממשלת הימין הפולנית".